بررسی تخصصی بوگاتی شیرون از سرزمین رویا! | شهر ای تی | بیست اسکریپت قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس اسکریپت
هر آنچه که در مورد بوگاتی شیرون باید بدانید

بررسی تخصصی بوگاتی شیرون از سرزمین رویا!

مدل جدید بوگاتی با نام شیرون در سال گذشته معرفی شد و برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. همه منتظر بودند تا شاهد ثبت یک رکورد سرعت جدید توسط این خودرو باشند اما بوگاتی شیرون تنها به خاطر سرعت بالایش معروف نشده و از قابلیت‌های بسیاری برخوردار است که در ادامه با این ویژگی‌ها آشنا می‌شویم.

بوگاتی شیرون (Chiron) یک خودروی چند میلیون دلاری است که پس از اتمام فروش نمونه‌های ویرون توسط کمپانی بوگاتی، معرفی شد تا ادامه‌دهنده‌ی راه این خودروی افسانه‌ای باشد. بوگاتی با این خودرو، استانداردهای جدیدی را برای عصر جدید تعریف کرده و طراحی جدید و تکنولوژی‌های نوآورانه‌ی خود را به دنیای ابرخودروها معرفی می‌کند.

قرار گرفتن چهار توربوشارژ در بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون مجهز به موتور ۸ لیتری همراه با چهار توربوشارژ ۱۶ سیلندر W شکل است. این موتور فوق‌العاده توان تولید قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار را دارد و توجه همگان را به خود جلب می‌کند. سیستم توربوشارژ شیرون یکی از اصلی‌ترین عوامل در کارکرد فوق‌العاده‌ی آن است.

همانند بوگاتی ویرون، بر روی این خودرو نیز ۴ توربوشارژ نصب شده با این تفاوت که توربوهای شیرون حدود ۶۹ درصد بزرگ‌تر از ویرون است. کمپرسورهای بزرگ‌تر، اینرسی بیشتری را به همراه دارد و این تاخیر موجب به دست آمدن توربوی بیشتر می‌شود. بوگاتی برای این مسئله یک سیستم دو مرحله‌ای را طراحی کرده است. به این ترتیب که دو توربوی اول در ۱۹۰۰ دور در دقیقه درگیر می‌شوند و سپس اگزوز خودرو به طور مستقیم با فلپی که دو توربوی دیگر را در ۳۸۰۰ دور در دقیقه فعال می‌کند، درگیر شده و آن را در مرحله‌ی چهار توربو قرار می‌دهد. با این سیستم، گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متری از موتور خودرو به دست آمده است.

آیرودینامیک فوق‌العاده بوگاتی شیرون

آیرودینامیک فوق‌العاده بوگاتی شیرون

 ولفگانگ دورهایمر (Wolfgang Durheimer)، مدیرعامل بوگاتی عنوان کرد که شیرون در سال ۲۰۱۸ شانس خود را برای ثبت یک رکورد سرعت جدید امتحان خواهد کرد. به همین منظور این کمپانی استفاده از تجهیزات آیرودینامیک را فراموش نکرده است. باله‌ی عقب کاملا سازگار، یکی از قابل‌توجه‌ترین امکانات شیرون محسوب می‌شود که نسبت به باله‌ی ویرون از وزن کمتر و سطوح درگ کمتری برخوردار است. این باله می‌تواند متناسب با شرایط و بر حسب نیاز برای رسیدن به دینامیک بهتر به یکی از چهار حالت اصلی تغییر وضعیت دهد؛ به عنوان مثال در حالت حداکثر سرعت، کمی بالاتر می‌آید و در هنگام کاهش سرعت به عنوان یک ترمز هوایی ایفای نقش کرده و به ترمزگیری کمک می‌کند و یا در حالت‌های هندلینگ و اتوبان به طور کامل باز می‌شوند.
حداکثر سرعت Chiron

مهندسان کمپانی بوگاتی برای انجام آنالیز حداکثر سرعت از پیست فولکس واگن در اطراف شهر وولفسبورگ آلمان استفاده کردند؛ چرا که آزمایش تونل باد به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت محدود شده در حالی که حداکثر سرعت Chiron بیشتر از این مقدار است. بر اساس آزمایشات انجام شده، بوگاتی شیرون قابلیت رسیدن به سرعت ۴۲۰ کیلومتر در ساعت را نیز دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت را در مدت ۲٫۵ ثانیه طی می‌کند.

بوگاتی شیرون علاوه بر باله از یک سیستم مدیریت دریچه‌ی هوای پیچیده و تقویت شده نیز بهره می‌برد. کل قسمت جلوی خودرو با در نظر گرفتن جریان هوا طراحی شده و مناطق پرفشار مانند جلو پنجره و پرده‌های هوای چرخ‌ها به شکل جدیدی ساخته شده‌اند. همچنین سه دریچه ورودی هوا به منظور خنک کردن ترمزها در کناره‌های خودرو قرار گرفته است.

تجهیزات مهم بوگاتی شیرون

برخی از تجهیزات مهم شیرون مانند یک فلت و طوقه‌های زیر بدنه که به کانالیزه کردن جریان هوا کمک می‌کنند، به صورت عمدی از دید مخفی شده‌اند. دیفیوزر عقب و اسپلیتر جلوی بهبودیافته نیز نیروی رو به پایین قابل‌توجهی را برای خودرو به ارمغان آورده است. نکته‌ی جالب‌توجه دیگر این است که بوگاتی شیرون برای خنک نگه داشتن موتور تحت فشار زیاد، به ۶۰ هزار لیتر هوا در هر دقیقه نیاز دارد. این میزان هوا، مقداری است که یک انسان در طول ۵ روز تنفس می‌کند.

رینگ و تایر Bugatti Chiron

بوگاتی برای ساخت تایری متناسب با قدرت و سرعت شیرون از شرکت میشلن کمک گرفته است. میشلن که رینگ و تایر ویرون را نیز ساخته بود، این بار تایرهای ویژه‌ای را با اندازه‌ی R20285/30 برای چرخ‌های جلو و R21355/25 برای چرخ‌های عقب طراحی کرد. ترکیب رینگ‌های ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب موجب ارائه‌ی دینامیک بهتر برای این خودرو شده است. همچنین بوگاتی برای هماهنگی هر چه بهتر و ساخت ترمزهای بزرگ‌تر، از ۸ پیستون در جلو و ۶ پیستون در عقب به ازای هر کالیپر استفاده کرد. این کالیپرها نقش مهمی را در ارائه‌ی عملکرد فوق‌العاده و کاهش سریع سرعت شیرون ایفا می‌کنند.

رئیس بخش طراحی بوگاتی در این خصوص عنوان کرد که رینگ‌های جلو یک اینچ از رینگ‌های عقب کوچک‌تر طراحی شده تا راننده توانایی مشاهده‌ی چهار درجه پایین را داشته باشد. هرچه رینگ‌های جلو بزرگ‌تر باشد، راننده در ارتفاع بالاتری می‌نشیند و این موضوع در طراحی خودرو اصلا جالب نیست.

گرانی و استحکام با فیبرکربن بوگاتی شیرون

گرانی و استحکام با فیبرکربن

فیبرکربن ماده‌ای گران‌قیمت و کم‌وزن است که موجب مستحکم‌تر شدن و قوی‌تر شدن خودرو می‌شود. رئیس بخش طراحی بوگاتی، استفاده از فیبرکربن را یک هنر می‌داند و معتقد است که بوگاتی یکی از پیشگامان این بخش بوده و تخصص و مهارت بالایی در این زمینه دارد. اتاق فیبرکربنی بوگاتی شیرون بسیار مقاوم و مستحکم بوده و به عدد ۵۰ هزار نیوتن متر به ازای هر درجه استحکام پیچشی رسیده است. این عدد معادل استحکام بدنه‌ی یک خودروی مسابقه لومان و سه برابر قوی‌تر و محکم‌تر از یک خودروی معمولی با بدنه‌ی فولادی است. نکته‌ی جالبی در این طراحی وجود دارد که اگر رشته‌های فیبرکربن استفاده شده در بدنه‌ی شیرون را کنار هم قرار دهیم، طول آن به اندازه‌ی ۹ برابر فاصله‌ی زمین تا کره‌ی ماه می‌شود.

هر آنچه که در مورد بوگاتی شیرون باید بدانید

حداکثر سرعت با موتور درون‌سوز بوگاتی شیرون

وقتی نام بوگاتی در میان باشد، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد سرعت فوق‌العاده‌ی آن است. سایر ابرخودروهای فوق‌سریع جهان مانند فراری لافراری، پورشه ۹۱۸ اسپایدر و مک لارن P1 از موتورهای الکتریکی در کنار موتورهای درون‌سوز استفاده کرده‌اند اما بوگاتی تنها به موتور غول‌آسای درون‌سوز خود بسنده کرده است. رانندگان شیرون پس از رسیدن به سرعت ۴۲۱ کیلومتر در ساعت می‌توانند با زدن یک کلید سرعت خودرو را تا ۴۶۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهند و طعم سرعت واقعی Chiron را بچشند. البته نقاط زیادی در دنیا برای دستیابی به چنین سرعتی وجود ندارد.

یکی از مهندسان ارشد بوگاتی این نکته را یادآوری کرده که برای توقف کامل خودرویی با این میزان سرعت، به مسافت ترمز بالای نیاز است و به همین دلیل پیست گروه خودروسازی فولکس واگن در نزدیکی ولفسبورگ آلمان با مسیر مستقیم و طولانی خود برای این کار بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

مشتریان خاص بوگاتی شیرون

مشتریان خاص بوگاتی

خودروهای بوگاتی مشتریان خاص خود را دارد. اکثر مشتریان بوگاتی حداقل ۴۲ خودرو را در گاراژ خود نگه‌داری می‌کنند و برخی از آنها صاحب ۱۰ خودروی فراری، مدل‌های مک لارن و چندین ابرخودروی دیگر هستند؛ اما معمولا خودروی بوگاتی گل سرسبد کلکسیون خودروها محسوب می‌شود.

به طور متوسط مالکان بوگاتی حدود ۲۶۰۰ کیلومتر در سال را با خودروی خود رانندگی می‌کنند. پرکارکردترین خودروی بوگاتی ویرون که ده سال در بازار حضور داشت، تنها ۴۰ هزار کیلومتر حرکت کرده بود و خودروی تست و سرویس خود کمپانی با ۹۰ هزار کیلومتر، بیشترین کارکرد را به خود اختصاص داده بود.

موارد ناموفق بوگاتی شیرون

موارد ناموفق بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون یک ابرخودروی بی‌نظیر در تاریخ صنعت خودروسازی است اما مواردی نیز وجود دارد که کمپانی بوگاتی قصد انجام آن را داشته اما به سرانجام نرسید. به عنوان مثال در ابتدا قرار بود یک دستگیره نامرئی برای درب و همچنین آینه‌های دیجیتال در شیرون به کار گرفته شود اما مشکلات قانونی مانع از انجام آنها شد. علاوه بر این آچیم آنشیت (Achim Anscheidt)، مدیر طراحی بوگاتی اظهار کرد:

چند سال پیش در حال رانندگی و تست خودروی آینده‌نگرانه‌ی فولکس واگن با نام XL1 بودیم و متوجه شدیم که آینه‌های دیجیتالی در هنگام بارندگی، استانداردهای مورد نیاز برای بوگاتی را ارائه نمی‌کنند و این موضوع در کنار بحث‌های قانونی ما را از انجام این طرح منصرف کرد.

چراغ جلوی هشت چشم بوگاتی شیرون

چراغ جلوی هشت چشم

طراحی چراغ جلوی «هشت چشم» از بارزترین المان‌های طراحی بوگاتی شیرون و به نوعی امضای این خودرو محسوب می‌شود. به گفته‌ی ساشا سلیپانوف (Sasha Selipanov)، طراح اصلی بدنه‌ی شیرون، این شکل طراحی از سال ۲۰۱۱ برای ایجاد ظاهری هدفمند و جذاب در نظر گرفته شده بود. در هر چراغ، چهار لامپ LED وجود دارد و نوعی ادراک افقی عرضی را ایجاد کرده است. این شیوه‌ی طراحی موجب عریض‌تر دیده شدن Chiron شده در حالی که شیرون تنها چند میلی‌متر عرض بیشتری از ویرون دارد.

این چراغ‌ها فقط جنبه‌ی زیبایی ندارند و یک دریچه هوای فعال نیز در داخل چراغ موجود است. چراغ‌های عقب نیز با طول ۱٫۶ متری به عنوان طولانی‌ترین چراغ‌های LED خودرو شناخته می‌شود و داخل پنل آن ۸۲ عدد لامپ LED نصب شده است.

آزمون نهایی بوگاتی شیرون

آزمون نهایی بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون از نیرو و گشتاور فوق‌العاده بالایی برخوردار است و به همین دلیل باید تست نهایی خودرو در مولشایم (Molsheim) انجام شود. کریستوف پیوچون (Christophe Piochon)، مدیر تولید و تدارکات بوگاتی گفت:

ما این موتور را برای ویرون توسعه داده بودیم اما گشتاور خروجی آن برای آزمایشی که قصد انجامش را داشتیم بسیار زیاد بود.

هر کدام از شیرون های تولید شده، علاوه بر تست نهایی رانندگی به مسافت ۶۰ کیلومتر، ۳۵۰ کیلومتر بیشتر در جاده‌های واقعی از جمله مناطق کوهستانی مورد آزمایش قرار گرفتند. همچنین تست‌های شتاب و ترمز در یکی از باندهای فرودگاه کولمار (Colmar) صورت گرفت و آخرین مرحله‌ی تست در هنگام بازگشت بود که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت جهت خنک‌سازی موتور انجام می‌شد.

آزمون نهایی بوگاتی شیرون

ویدیویی از بوگاتی شیرون در برابر بوگاتی ویرون

 

منبع : autoblog

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Analytics