قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
دانگ فنگ اچ 30 کراس (H30 Cross)؛ مشخصات فنی، قیمت و تصاویر محصول جدید ایران خودرو

نگاهی به شاسی بلند جدید ایران خودرو دانگ فنگ H30

خودروی چینی دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس وارد خیابان‌های ایران شده و با شاسی‌بلندهای موجود در بازار کشور رقابت می‌کند. خودروهای چینی و کره‌ای رقابت سختی در بازار خودروهای کراس اوور و شاسی‌بلند ایران دارند و شرکت ایران خودرو نیز قصد دارد با عرضه‌ی محصول شرکت چینی Dongfeng به نام H30 Cross، فروش بالایی را تجربه کند. در ادامه‌ی این مطلب با مشخصات فنی این خودرو بیشتر آشنا می‌شویم و قیمت آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

دانگ فنگ (Dongfeng) یکی از خودروسازان بزرگ چین و شریک تجاری شرکت پژو سیتروئن است. این شرکت چینی در سال ۲۰۱۳ موفق شد در رتبه‌ی دوم تولید خودروی این کشور قرار بگیرد و اکنون پس از همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک با خودروسازانی چون نیسان، کیا، هوندا و پژو از دانش و تجربیات بسیار خوبی برخوردار است. ایران خودرو نیز پس از عقد قرارداد جدید با پژو به سراغ شرکت دانگ فنگ رفت و خودروی H30 Cross را وارد سبد محصولات خود کرد. H30 کراس، نخستین محصول دانگ فنگ است که در ایران مونتاژ می‌شود. این خودرو بر روی پلتفرم مشترک با سیتروئن ZX و پژو ۳۰۶ ساخته شده و برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ در چین معرفی شد.

دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس از طراحی نسبتا خوبی برخوردار است. در نمای جلوی خودرو، جلوپنجره‌ی بزرگ و چرا‌غ‌های کشیده به چشم می‌خورند و سپر آن نیز طراحی ساده‌ای دارد. در نمای پشتی، چراغ‌های عقب مشابه برخی از محصولات ولوو طراحی شده است و در دو طرف خودرو هم خطوط شیب‌داری دیده می‌شود که فرم بدنه را از حالت یکنواختی خارج می‌کند. البته رینگ‌های کوچک ۱۶ اینچی H30 Cross با ابعاد بدنه تناسبی ندارد و کمی توی ذوق می‌زند. فضای داخلی خودرو هم کمی ساده اما زیبا طراحی شده و در مجموع قابل قبول است. طول این خودرو ۴٫۳ متر بوده (کمی بزرگتر از ۲۰۶ صندوق‌دار) و فاصله‌ی محوری آن نیز تقریبا ۲۰ سانتی‌متر بیشتر از پژو ۲۰۶ است. همچنین این کراس اوور چینی ۱٫۷ متر عرض، ۱٫۵ متر ارتفاع و هزار و ۲۳۰ کیلوگرم وزن دارد.

 موتور آشنای دانگ فنگ H30 Cross

دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس از موتور معروف TU5 استفاده می‌کند که قبل از آن در خودروهای رانا، پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس و پژو پارس LX نیز مشاهده شده بود. با توجه به اینکه دانگ فنگ شریک تجاری پژو است، پس نمی‌توان انتظار سورپرایز خاصی را در قسمت پیشرانه داشت اما استفاده از چنین موتوری برای خودرویی با این وزن و ابعاد جای تعجب دارد. البته این موضوع باعث می‌شود حداقل از نظر خدمات پس از فروش قطعات موتوری، مشکلی برای خریداران خودرو به وجود نیاید.

این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ با حجم ۱٫۶ لیتر، قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار در ۵ هزار و ۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر را تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این خودرو ۱۲٫۵ ثانیه است که در این امر یک گیربکس ۴ سرعته‌ی اتوماتیک ساخت شرکت معروف AISIN ژاپن، نقش مهمی را ایفا می‌کند. حداکثر سرعت دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس، ۱۸۳ کیلومتر در ساعت بوده و مصرف سوخت آن نیز ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین باک بنزین این خودرو ۵۱ لیتر گنجایش دارد.

سیستم تعلیق H30 Cross از نوع مستقل است و با نگاه دقیق‌تر به آن متوجه می‌شویم که دقیقا همان سیستم تعلیقی است که بر روی پژو ۳۰۶ هم استفاده شده بود. همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، پلتفرم خودرو نیز همان پلتفرم خودروی قدیمی سیتروئن ZX است که در بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ تولید می‌شد. صندوق این کراس اوور چینی، ۴۱۷ لیتر فضا دارد که حدود ۳۳ لیتر از فضای صندوق خودروی ۲۰۶ صندوق‌دار کمتر است اما در اچ ۳۰ کراس با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توان این فضا را تا اندازه‌ی قابل توجهی افزایش داد.

ایمنی متوسط و حتی ضعیف، یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس است. این خودرو تنها ۳ ستاره‌ی ایمنی را از سازمان چینی CNCAP دریافت کرد که بیانگر ایمنی نامناسب آن است. ترمز‌های ABS با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو یا EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر، قفل میکرو سوئیچی درب‌ها، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، سیستم ایزوفیکس و دوربین دید عقب از جمله تجهیزات ایمنی H30 Cross هستند که تقریبا در سطح همان محصولات داخلی بوده و می‌توان گفت که ایران خودرو چیز جدیدی را به آن اضافه نکرده است.

علاوه بر آن، دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس دارای امکانات و آپشن‌هایی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم چندرسانه‌ای با صفحه نمایش لمسی ۶٫۵ اینچی، گرم‌کن آینه‌های جانبی، روکش چرمی غربیلک فرمان، سنسور پارک، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت، صندلی عقب تاشو، کامپیوتر سفری، فرمان هیدرولیک مجهز به کلید‌های فرمان صوتی و بلوتوث هندزفری، چراغ‌های LED، دکوراتیو طرح متال با تزئینات کرومی، رینگ ۱۶ اینچی و لاستیک با عرض ۲۰۵، اسپویلر و ۴ عدد بلندگو به همراه ۲ عدد تیوتر است.

فروش خودروی دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس در ایران

وقتی بحث خرید خودرو در حدود قیمت ۵۰ میلیون تومان به میان می‌آید، می‌بینیم که با گزینه‌های چندان جذابی روبرو نیستیم؛ اما ایران خودرو در سال گذشته وعده‌ی عرضه‌ی خودرویی به نام دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس را با قیمت کمتر از ۵۰ میلیون تومان داد. ثبت نام این خودرو با رنگ‌های مشکی، خاکستری، نقره‌ای و سفید در نیمه‌ی اول سال ۹۵ آغاز شد و خریداران نیز استقبال خوبی از آن کردند.

دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس در حال حاضر با قیمت ۵۱ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. شرکت ایران خودرو نیز این کراس اوور چینی را با دریافت پیش پرداختی به مبلغ ۲۳ میلیون تومان و سود مشارکت ۲۰ درصد و سود انصراف ۱۸ درصد پیش‌فروش می‌کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که این خودرو به رقیبی برای رنو ساندرو، لیفان X50 و ساندرو استپ وی تبدیل خواهد شد.

در مجموع  نمی‌توان از H30 کراس توقع بسیار بالایی داشت. هر چقدر هم که به اصالت فرانسوی این خودرو بنازیم، باز هم با خودرویی چینی طرف هستیم که البته با توجه به قیمت‌گذاری نسبتا مناسب با استقبال خوبی مواجه شده است. کارشناسان خودرو از قیمت مناسب، امکانات خوب با توجه به قیمت، فضای کابین جادار، گیربکس اتوماتیک دقیق و مصرف سوخت پایین به عنوان نکات قوت این خودرو یاد می‌کنند. همچنین به عقیده‌ی آن‌ها طراحی نامناسب، سیستم صوتی نسبتا ضعیف و ایمنی نه چندان خوب جزو اصلی‌ترین نقاط ضعف کراس اوور چینی ایران خودرو هستند.

جدول مشخصات دانگ فنگ H30 کراس

گالری عکس دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس

 

منبع : گجت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *