تست و تجربه رانندگی با شاسی بلند کوچک برلیانس C3 | شهر ای تی | بیست اسکریپت قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس اسکریپت

تست و تجربه رانندگی با شاسی بلند کوچک برلیانس C3

بسیاری از صاحب نظران علم طراحی صنعتی، مدیران فروش و کارشناسان بازار خودرو معتقدند که برای پر فروش بودن یک محصول تازه، کمتر شاخصی می تواند با “جذابیت های طراحی و زیبایی” رقابت کند. پس از این عامل، فاکتور دیگری به نام جنس و کیفیت تریم داخلی و طراحی کابین خودرو مطرح می شود که براساس آمار از اهمیت بالایی (حتی بیشتر از میزان مصرف سوخت) برای مشتریان برخوردار است.

در واقع طبیعتا خریداران خودرو بیشتر وقت خود را در کابین خودرو می گذرانند و مشخص است که کلیه فاکتور های مربوط به رفاه و آسایش فضای داخلی و جذابیت های بصری این بخش، برایشان از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

حالا چند سالی است که خودروسازان چینی نیز به نکات مهم در سلیقه مشتریان پی برده اند و محصولات خود را براساس چنین فاکتورهایی شکل می دهند، از این رو شاهد جذب برخی از خلاق ترین طراحان صنعتی توسط خودروسازان چینی هستیم و محصولات کشور اژدها روز به روز جذاب تر و زیباتر می شوند، اما در عین حال سرعت پیشرفت شرکت های چینی در زمینه ارتقاء مشخصات فنی و ساختار های مکانیکی خودرو تا این حد زیاد نیست و به نوعی می توان گفت که در مورد برخی محصولات، عملا ظاهر زیبا، به پوسته ای برای پنهان کردن ضعف های فنی و مهندسی بدل شده است.

برلیانس اما یکی از نام هاییست که به عنوان شریک چینی ب ام و به ایران راه پیدا کرد و حالا قریب به سه سال است که مشتریان ایرانی طعم محصولات برلیانس که توسط گروه سایپا و پارس خودرو مونتاژ می شوند را چشیده اند.

بعد از شکست مدل کراس اوور V5 به دلیل قیمت گذاری اشتباه (۹۵ میلیون تومان) عرضه مدل های مونتاژی خانواده H300 به دلیل جذابیت های ظاهری آن ها با موفقیت همراه بود و اخیرا نیز با واگذاری خط تولید سری H200 به پارس خودرو، شاهد عرضه این خودرو با لقب ارزان ترین خودرو اتوماتیک بازار هستیم.

حالا نوبت به مدل کراس از سری هاچ بک H300 رسیده تا سبد محصولات پارس خودرو برای رقابت با خودروهایی نظیر لیفان X50، ام وی ام X22 و حتی دانگ فنگ H30 تکمیل شود، البته از میان این گزینه ها می توان گفت که MVM X22 از سایرین مرتفع تر است و تا حدی از کلاس هاچ بک های کراس خارج شده است.

با این حال پارس خودرو به شکل همزمان با مدل برلیانس کراس C3 (احتمال تغییر این کُد فنی وجود دارد)، ساندرو استپ وی را نیز در خطوط تولید خود دارد و از این رو می توان گفت که حالا رقابت درون شبکه نیز بین محصولات این خودروساز به وجود آمده که البته پیش از این نظیر آن را در مورد رنو ساندرو و برلیانس H320 دیده بودیم.

تغییرات اندک ظاهری

تغییر گرافیک چراغ های جلو، جلوپنجره متفاوت، رینگ های چرخ جدید و استفاده از باربند سقفی، از جمله مهمترین تفاوت های ظاهری مدل کراس و هاچ بک معمولی H320 هستند، البته به گفته مهندسین فنی پارس خودرو فاصله کف خودرو از سطح زمین در حدود ۲ سانتی متر افزایش یافته و با توجه به افزوده شدن باربندی به ارتفاع ۳ سانتی متر، در مجموع برلیانس کراس در حدود ۵ سانتی متر بلند قامت تر از نسخه هاچ بک به نظر می رسد.

مشابهت کامل فنی با نسخه هاچ بک

برلیانس های مونتاژی پارس خودرو همگی از پیشرانه ای ۱٫۵ لیتری با قدرت ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر مجهز به زنجیر تایم نیرو می گیرند اما در زمینه گیربکس تفاوت هایی وجود دارد و در حالی که در مدل های سری H200 از گیربکس AMT استفاده می شود، نسخه های سری H300 و کراس به گیربکس ۴ سرعته خودکار مجهزند، در تمامی بخش های دیگر فنی شامل ترمز، فرمان، سیستم تعلیق و.نیز شرایط یکسانی در مورد هر دو خودرو وجود دارد و تنها به واسطه تغییر تنظیمات سیستم تعلیق، ارتفاع کف مدل کراس از سطح زمین در حدود ۲ سانتی متر افزایش یافته است.

از مهمترین تجهیزات رفاهی و امکانات برلیانس کراس C3 می توان به سانروف برقی، سیستم ورود بدون کلید، جی پی اس، آینه برقی، امکان تا کردن صندلی های عقب و مواردی از این دست اشاره کرد اما جای خالی مواردی نظیر دوربین دنده عقب و کروز کنترل محسوس به نظر می رسد.

تجربه رانندگی با برلیانس کراس C3

فرمان سبک، ترمزهای نسبتا خوب، گیربکسی با ضرایب دنده سبک در راستای کاستن از مصرف سوخت، شتاب و کشش نه چندان قدرتمند و سیستم تعلیق نسبتا ساده، از جمله ویژگی ها فراگیر خودروهای چینی در محدوده قیمتی ۵۰ الی ۶۵ میلیون تومان محسوب می شوند و برلیانس C3 کراس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از جمله ویژگی های مثبت اینکه عایق کاری به خوبی انجام شده و صدای پیشرانه که آوایی نسبتا اسپرت دارد راه نفوذ زیادی به کابین خودرو پیدا نمی کند، همچنین سیستم تعلیق به ندرت دچار وضعیت کوبش می شود، اما در جذب ضربات و تکان های ریز چندان موفق ظاهر نمی شود و موج های جاده را با شدتی نه چندان کم به سرنشینان منتقل می نماید.

فضای داخلی کابین نسبتا خوب است و اندکی از خانواده پژو ۲۰۶ وسیع تر احساس می شود اما در عوض قدرت سیستم تهویه مطبوع چندان چنگی به دل نمیزند و خنکای باد کولر یارای مقاومت در برابر تندی آفتاب مرداد ماه را ندارد.

از نظر شتاب و کشش با توجه به پُر بودن ظرفیت کامل خودرو، در این تست شرایط مناسب برای آزمایش وجود نداشت اما با توجه به شباهت کامل فنی برلیانس کراس و مدل سدان H330 می توان گفت که شتاب گیری صفر تا صد در حدود ۱۴٫۵ الی ۱۵ ثانیه به طول می انجامد که مسلما نمی تواند معیاری برای عملکرد اسپرت خودرو باشد.

پایداری و هندلینگ خودرو نیز با در نظر گرفتن تایرهای چینی ساخت وانلی در حد متوسط ارزیابی می شود و بنا بر آنچه آزموده شد در صورت تست مارپیچ و بازی ناگهانی با فرمان، بروز بیش فرمانی و سُر خوردن بخش انتهایی خودرو دور از ذهن نیست.

عملکرد گیربکس در مجموع خوب است اما برنامه ریزی آن به نحوی انجام شده که انجام دنده معکوس در دور موتورهای بیشتر از ۳۰۰۰ RPM اتفاق نیافتد و این مورد ضمن یاری رساندن به کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از وارد آمدن فشار به موتور و گیربکس، بر روی شتاب گیری ثانویه خودرو تاثیر منفی گذاشته است و ریسک پروسه سبقت گیری را افزایش می دهد.

در مجموع برلیانس کراس C3 به جز مبحث شتاب و کشش، نقطه ضعف خاصی در مبحث رانندگی و کیفیت سواری ندارد و با توجه به آپشن هایی چون سانروف، می تواند نظر مشتریان را بیش از خودرویی امثال رنو ساندرو و ساندرو استپ وی به خود جلب کند اما با این حال می توان با قطعیت گفت که دوام و عملکرد پلت فرم برلیانس که شرایط ایمنی روشنی نیز تاکنون در مورد آن اعلام نشده، به پای استپ وی نمی رسد و این خودرو مناسب حال افرادیست که بخواهند برای رفت و آمد درون شهری و به عنوان خودرو دوم از آن استفاده کنند و قصد وارد کردن فشار برای رانندگی در مسیرهای پرشیب کوهستانی و استفاده های سنگین را نداشته باشند.

قیمت و شرایط بازار

پارس خودرو قصد دارد تا قیمت رسمی برلیانس کراس را در تاریخ ۲۲ مرداد ماه به شکل رسمی اعلام کند اما آنطور که از صحبت های غیر رسمی شنیده می شود، امکان عرضه برلیانس کراس C3 با رقمی در حدود ۵۸ میلیون تومان وجود دارد و با توجه به قیمت خودروهایی نظیر ساندرو استپ وی در بازار (حدود ۶۳ میلیون تومان) و جذابیت ظاهری مدل کراس برلیانس، به نظر می رسد که استقبال خوبی از این هاچ بک بلند قامت روی خواهد داد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Analytics