نقد و بررسی تخصصی پژو 3008 به بهانه حضور در ایران | شهر ای تی | بیست اسکریپت قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس اسکریپت

نقد و بررسی تخصصی پژو ۳۰۰۸ به بهانه حضور در ایران

به مدت سه ساعت و ۴۲ دقیقه است که خودرو در حال کنترل پدال ترمز و گاز به صورت خودکار است و با خواندن میزان مجاز سرعت در مسیر ما را از خطر جریمه شدن نجات می دهد.

اگر فکر می کنید که پشت فرمان یک تسلا نشسته ام، سخت در اشتباه هستید. همه این اتفاقات هنگام راندن یک پژو ۳۰۰۸ مدل ۲۰۱۸ که چندی پیش در حاشیه نمایشگاه ژنو به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد، روی می دهد.

اما نکته اینجاست که خودروهای فرانسوی معمولا عجیب و غریب و دمدمی مزاج هستند. همانند یک بچه بیش فعال در مدرسه، همه می دانند که آن ها بچه های باهوشی به شمار می روند اما در کشف استعدادهای خود ناتوان هستند. در واقع پتانسیل بسیار زیادی برای عرضه دارند اما هرگز به معرض ظهور نمی رسند.

به صورت معمول ما چیزهای بسیار بدی در مورد خودروهای فرانسوی نمی گوییم، گرچه همیشه نگرانی هایی در مورد قابلیت اطمینان آن ها و بازار فروش دست دوم آن ها وجود دارد، اما معمولا جز گزینه های خوب در بازار هستند.

حال اما با معرفی نسل جدید پژو ۳۰۰۸، توجه های مثبت زیادی به سمت این محصول جلب شده است، به شکلی که نادیده گرفتن این خودرو در کلاس SUV های سایز متوسط عملا غیر ممکن است.

اما بیاید از نکات منفی آن شروع کنیم.

در وهله اول از نظر قیمتی گزینه اول شما برای انتخاب نخواهد بود. قیمت این خودرو از ۳۶٫۹۹۰ دلار استرالیا معادل ۲۸٫۴۳۲ آمریکا، در مدل بنزینی پایه با نام Active آغاز و پس از آن مدل Allure با قیمت ۳۹٫۴۹۰ و در نهایت مدل GT-Line با ۴۳٫۴۹۰ دلار می رسد که گران ترین مدل موجود این خودرو به حساب می آید.

در وهله دوم با این که فن آوری های شگفت انگیزی در این خودرو به صورت استاندارد قرار داده شده است، مدل پایه و متوسط، آپشن ترمز خودکار در زمان های اضطراری (AEB) را ندارد. این مسئله یک نکته منفی برای نسل جدیدی از یک خودرو است که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده و نمونه کاملا جدیدی محسوب می شود.

همچنین این خودرو باید دارای یک وارانتی و سرویس طولانی مدت برای رقابت با دیگر رقبا باشد. در واقع بسیار سخت خواهد بود که خریدارن خودروهای ژاپنی، کره ای و حتی آلمانی حاضر به خرید خودرویی با برند فرانسوی باشند. به همین دلیل پژو نیاز دارد تا خدمات بیشتری برای عرضه قرار دهد و وارانتی ۳ ساله عملا یک سطح حداقلی در بازار خودرویی امروز به شمار می رود.

در نهایت بدون احتساب موارد بالا، در حال حاضر این بهترین کراس اوور در کلاس خود به شمار می رود.

در واقع ۳۰۰۸ از آن نوع خودروها به حساب می آید که می خواهید با آن بیشتر رانندگی کنید و لذت ببرید و با گزینه های کاربردی همچون محصولات تویوتا که تنها برای جابه جایی از نقطه A تا B هستند، قابل مقایسه نیست.

پژو ۳۰۰۸ حس و حال و شور شوق زیادی به همراه دارد و این مسئله را به شما تزریق می کند، چه در زمانی که در داخل اتاق هستید و چه در حال نظاره کردن نمای بیرونی، این حس به شما دست خواهد داد.

در طی مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری، شاهد برگشتن سرهای بسیاری به سمت پژو ۳۰۰۸ بودیم.

زمانی که از بیرون در حال مشاهده پژو ۳۰۰۸ هستید، با طراحی بسیار شلوغی روبه رو خواهید شد. در ظاهر خودرو موارد و نکات طراحی بسیاری کار شده است. اما برخلاف طراحان لکسوس و هوندا، طراحی شلوغ طراحان فرانسوی تبدیل به یک محصول زیبا شده است و خبری از افراط و تفریط نیست.

رنگ متفاوت پنل چراغ های عقب با رنگ اصلی بدنه واقعا چشم نواز است. استفاده از کرم در سپر عقب و دیگر نقاط خودرو نیز به متمایز بودن آن کمک می کند و در حالی که فولکس واگن تیگوان جدید همانند یک حلزون در حال مرگ به نظر می رسد، پژو ۳۰۰۸ طراحی بسیار نادری را عرضه می کند.

اما مهم ترین بخش این خودرو طراحی اتاق آن به شمار می رود. با توجه به بررسی های پیشین، همانند بررسی پژو ۲۰۰۸ می توان به این نکته پی برد که پژو در ساخت و طراحی یک کابین شکیل و زیبا با قیمت مناسب استاد شده است و این مسئله در پژو ۳۰۰۸ به سطح جدیدی رسیده. می توان این طور عنوان کرد که طراحی اتاق این خودرو حتی بهتر از خودرویی همچون جگوار F-Pace است که بیش از ۲ برابر پژو ۳۰۰۸ قیمت دارد.

صفحه نمایش تمام دیجیتال چیزی است که از یک مرسدس بنز و یا آئودی انتظار می رود اما صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی به خوبی از پس سیستم سرگرمی پژو بر می آید.

پاسخ سریع سیستم به در خواست ها حتی در زمان راه اندازی سیستم ناوبری نیز مشاهده می شود. همچنین این سیستم از اپل کار پلی نیز پشتیبانی می کند و برای اولین بار این سیستم از سیستم عامل اختصاصی پژو کندتر به نظر می رسد.

جوی استیک تعویض دنده به سبک محصولات شرکت لامبورگینی طراحی شده و حس لامسه بسیار خوبی دارد. کیفیت و چرم صندلی ها به راحتی قابل مقایسه با محصولات گران قیمت تر است.

ما به سختی به دنبال نقصان در اتاق این خودرو هستیم اما هر بار که می خواهیم ایرادی را به آن وارد کنیم با توجه به این که به نسبت کلاس خود در سطح بالاتری قرار دارد و می توان از ایراد های جزئی چشم پوشی کرد. فضای بسیار مناسبی برای سرنشینان صندلی دوم وجود دارد و در ردیف سوم نیز فضای کافی برای دو کودک خردسال در نظر گرفته شده است.

برای سرنشینان بلند قد شاید فضای سر کمی در ردیف عقب وجود داشته باشد اما برای آزمایشگر ۱۸۰ CM ما مشکلی از بابت فضای سر چندان وجود نداشت. فضای صندوق عقب نیز ۵۲۰ لیتر است و با خواباندن صندلی ها به ۱۵۸۰ لیتر می رسد. خروجی های USB مجهز به سیستم شارژ سریع موبایل هستند و سیستم صوتی خودرو هم قابل قبول ارزیابی می شود، گرچه باس نه چندان بلندی را تولید می کنند.

در بخش قوای محرکه با موتور ۱٫۶ لیتری توربوشارژ شده رو به رو هستیم که قدرت را تنها به چرخ های جلو ارسال می کند، تا به مقدار بسیار زیادی به ماهیت یک کراس اور شهری نزدیک باشد. ۱۶۲ اسب بخار توان تولیدی این موتور است و حداکثر گشتاور آن نیز به ۲۴۰ نیوتن بر متر می رسد.

پژو مدعی است که این خودرو در عرض ۹٫۹ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد، اما در حین شتاب گیری اولیه، سریع تر از این رقم احساس می شود. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک نرم عمل می کند و اصلا تعویض دنده ها را حس نخواهید کرد، انگار که چیزی وجود ندارد. این بهترین حالت توصیف برای یک جعبه دنده اتوماتیک است که پژو ۳۰۰۸ و جعبه دنده ۶ سرعته آن سزاوارش هستند.

در بحث میزان مصرف سوخت، در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در اتوبان به رقم ۶ لیتر رسیدیم. اما پس از رسیدن به شهر و ریست کردن مجدد آن رقم ۷٫۴ لیتری را نشان می دهد که بسیار به عدد ادعایی پژو یعنی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نزدیک است.

در بحث دینامیک رانندگی ۳۰۰۸ رفتار بسیار فرانسوی گونه ای از خود نشان می دهد، بدین معنی که در سر پیچ ها رفتار بسیار مسالمت آمیزی دارد، بادی رول بدنه محدود است و بازخورد فرمان کوچک نیز در اندازه های خود است. برای حس کردن موقعیت دقیق چرخ ها به کمی زمان نیاز خواهید داشت اما در آخر این فرمان نه چندان دقیق کار شما را راه خواهند انداخت.

میزان راحتی در حین رانندگی کمتر از بخش هندلینگ و دینامیک رانندگی به نظر می رسد و شاید از دینامیک رانندگی متاثر شده باشد. در واقع نمی توان به آن لقب سواری ناراحت را داد، اما مقداری که باید نرم نیست و این مسئله از خودرویی که در چنین کلاسی قرار دارد، انتظار می رود. اگر در یک مسیر با کیفیت شهری رانندگی کنید احتملا مسئله ای نخواهد بود اما در بخش خارج شهری شاید انتظار این را داشته باشید که سواری کمی نرم تر باشد.

اگر بخواهیم صادقانه عنوان کنیم این یک کراس اور با کاربری شهری است و برای چنین مصارفی ساخته شده است. اما مهندسین پژو ما را مجبور کردند که با آن به یک مسیر آفرود سبک برویم تا متوجه توانایی های آن باشیم.

چندان جای تعجب نیست که این خودرو در خارج از جاده توانا ظاهر می شود، زیرا ۳۰۰۸ به سیستم کنترل چسبندگی مجهز شده است که می تواند برای گذر از یک تپه، مسیر گلی، مسیر ماسه ای و حتی برفی تنظیم شود. این سیستم به شما کمک می کند که اگر به یک مسیر با جاده خاکی برخورد کردید، احساس نکنید که دنیا به آخر رسیده است و با جسارت با آن روبرو شوید.

البته نباید انتظار عملکرد یک خودرو دو دیفرانسیل را داشته باشید اما در مجموعه به لطف وجود سامانه گریپ کنترل، عملکرد ۳۰۰۸ از سایر خودروهای تک دیفرانسیل مطمئن تر است.

گزینه مورد علاقه ما مدل ۴۳٫۴۹۰ دلاری GT-line است که به همراه امکاناتی همچون: بسته کامل ایمنی، کروز کنترل فعال به همراه قابلیت توقف کامل خودرو، سامانه Start/stop، دوربین ۳۶۰ درجه، پارک خودکار هوشمند، چراغ های تمام LED، تهویه مطبوع دو منطقه ای و بسیاری از موارد دیگر است. اگر نیاز به این حجم از آپشن ندارید به سراغ مدل Allure بروید.

خوب، دوباره به اول ماجرا برگردیم. تقریبا ۳ ساعت است که تنها با فرمان، خودرو را کنترل می کنیم که واقعا قابل توجه است. در واقع این خودرو می تواند کنترل فرمان را نیز به عهده بگیرد اما با توجه به قوانین تحت هیچ شرایطی نباید دست های راننده از فرمان خودرو دور شود و این مسئله تنها محدود به ۱۰ ثانیه می شود و پس از آن سیستم های کنترلی ۳۰۰۸ شروع به بوق زدن می کنند.

سیستم نگه داری خودرو در یک لاین حرکتی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و آنقدر قدرتمند ظاهر می شود که به راحتی رقبای آلمانی خود را نیز به چالش می کشد.

همچنین عملکرد شناسایی سرعت مجاز جاده نیز بسیار خوب است و با لینک شدن به کروز کنترل بدین گونه عمل می کند که پس از خواندن محدوده سرعت به سرعت به شما هشدار می دهد. این سیستم در خودروهایی همچون تسلا و امثالهم مشاهده می شود.

ما سعی کردیم تا این سیستم را گول بزنیم، با این فکر که این سیستم توانایی خواندن علائم سرعت دیجیتال و یا آن هایی که پیش از شروع تونل قرار دارند را ندارد، سرعت را زیاد تر از حد مجاز می کنیم اما ۳۰۰۸ هیچ کدام از این علائم را از دست نمی دهد و به سرعت هشدار می دهد. به واقع این سیستم بسیار دقیق است.

پیدا کردن نکته منفی بزرگ در پژو ۳۰۰۸ سخت است و از آن جا که این برند در حال یک انقلاب زیرپوستی و درون شرکتی است که پیش از مشاهده نشده، عرضه چنین محصولاتی نیز از آن ممکن به نظر می رسید.

اگر جز آن دسته از خریدارانی نیستید که حداقل در استرالیا به سراغ مزدا CX-5 و یا هیوندای توسان می روند، به سراغ یک پژو ۳۰۰۸ بروید و به بررسی آن بپردازید. آن زمان است که متوجه می شوید که پژو ۳۰۰۸ غیرممکن های بسیاری را در کلاس خود ممکن کرده است.

این که دقیقا چه زمانی پژو ۳۰۰۸ نسل جدید توسط ایکاپ در بازار خودروی ما عرضه می شود چندان مشخص نیست، اما این مسئله می تواند به مقدار بسیار زیادی به عرضه مدل ۵۰۸ و بازخورد بازار به نسبت آن باشد که با توجه به این که ایکاپ مدل ۲۰۱۶ را در سال ۲۰۱۷ میلادی برای بازار کشور ما عرضه کرده است، می توان اولین قدم های این شرکت تازه تاسیس توسط ایران خودرو و پژو را غیرقابل اطمینان خواند.

از طرف دیگر ۳۰۰۸ از نظر پلت فرم و مشخصات فنی باDS6 که این روزها در کشورمان عرضه می شودقرابت زیادی دارد و با توجه به قیمت حدود ۲۳۵ میلیونی DS6 می توان حدس زد که پژو ۳۰۰۸ درصورت عرضه با آپشن های کامل حداقل قیمتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Analytics