مقایسه مزدا 3 نیو در برابر کیا سراتو کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟ | شهر ای تی | بیست اسکریپت قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس اسکریپت
چهارشنبه , شهریور ۲۹ ۱۳۹۶

مقایسه مزدا ۳ نیو در برابر کیا سراتو کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

کیا سراتو (Kia Cerato) و مزدا ۳ دو نمونه در خودروهای کلاس بدنه سدان سایز کوچک (Compact Sedan) بوده که با توجه به امکانات مناسب و قیمتی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان، در دسترس مشتریان قشر متوسط قرار دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با پیگیری مباحث راهنمای خرید خودرو به مقایسه کیا سراتو و مزدا ۳ پرداخته و با نقاط ضعف و قوت این دو خودروی محبوب موجود در بازار آشنا شویم.

کیا سراتو

کیا سراتو که در بازارهای جهانی با نام کیا فورته (Kia Forte) و کیا اسپکترا (Kia Spectra) نیز به فروش می‌رسد، خودرویی است کوچک و شهری که از سال ۲۰۰۳ میلادی تا کنون در خط تولید این شرکت مشهور کره‌ای قرار دارد. این خودرو تا بحال ۲ نسل مختلف را پشت سر گذاشته و تولید آخرین نسل آن (نسل سوم) از سال ۲۰۱۳ میلادی در دستور کار شرکت کیا موتورز (Kia Motors) قرار دارد. هر سه نسل این خودرو در بازار ایران نیز حضور داشته و علاوه بر ارائه نسل سوم این خودروتوسط نمایندگی رسمی شرکت کیا موتورز، شرکت اطلس خودرو، نسل دوم آن نیز توسط شرکت خودرو سازی سایپا به صورت مونتاژی شده به بازار عرضه می‌گردد.

مزدا ۳

مزدا ۳ نیز یکی از محبوب‌ترین خودروهای موجود در کلاس بدنه سدان سایز کوچک شهری بوده که از سال ۲۰۰۳ میلادی توسط شرکت ژاپنی مزدا (Mazda) تولید و به بازارهای جهانی ارائه می‌گردد. این خودرو نیز دو نسل موفق را پشت سر گذاشته و از سال ۲۰۱۳ میلادی نمونه‌های نسل سوم ‌آن راهی بازارهای جهانی می‌گردد. دو نسیل اولیه این خودرو مجوز حضور در بازار آشفته ایران را پیدا کرده و در حال حاضر نسل دوم این خودرو توسط گروه خودرو سازی بهمن به دست مشتریان می‌رسد.

مقایسه کیا سراتو و مزدا ۳ : طراحی ظاهری و بدنه

کیا سراتو طولی برابر با ۴.۵۳۰ میلیمتر، پهنایی برابر با ۱.۷۷۵ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱.۴۶۰ میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز در حدود ۲.۵۶۰ میلیمتر است. مزدا ۳ نسل دوم نیز طولی برابر با ۴.۵۸۰ میلیمتر، پهنایی برابر با ۱.۷۵۵ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱.۴۷۰ میلیمتر داشته و با فاصله دو محور عقب و جلوی در حدود ۲.۶۴۰ میلیمتر، اندکی کشیده تر از کیا سراتو مونتاژی شرکت سایپا است.

از لحاظ ظاهری، مزدا ۳ موجود در بازار ایران با توجه به طراحی در سال ۲۰۱۰ میلادی و طراحی سال ۲۰۰۸ میلادی کیا سراتو ، ظاهری مدرن‌تر و جدید‌تر داشته و خودرویی زیبا‌تر به حساب می‌آید. چراغ‌های جلویی این خودرو کشیده‌تر از کیا سراتو مونتاژ ایران بوده و با استفاده ‌از ورودی‌های هوای بزرگ، ظاهری اسپرت‌تر به خود گرفته‌ است.

در بخش کناری نیز با استفاده از خطوط جانبی، گل‌گلیرهای برجسته و قوس بزرگ موجود در بخش گل‌گیر جلو، مانند نمای جلویی، مزدا ۳ برتری خود را نسبت به نمای جانبی صاف و تخت کیا سراتو مونتاژ ایران حفظ می‌نماید.

این مساله در بخش عقبی نیز وجود داشته و مزدا ۳ با استفاده از چراغ‌های عقب شفاف و لبه موجود بر روی در صندوق عقب که نقش یک باله عقب (Spoiler) کوچک را ایفا می‌کند، نمایی بسیار زیباتر از طراحی تخت و چراغ‌های با شکل پروانه‌ای ساده را فراهم می‌کند. کیا سراتو مونتاژ ایران از رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی در گونه مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری و رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی در گونه مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری استفاده می‌کند. مزدا ۳ نیز از رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی سود برده که تایرهای با سایز ۲۰۵/۵۵/۱۶ بر روی آن نصب می‌شود.

در مجموع با توجه به طراحی مدرن‌تر و جداب تر و همچنین سال ساخت جدید تر، در مقایسه کیا سراتو و مزدا ۳ برتری با اختلاف نسبتا زیاد در اختیار مزدا ۳ خواهد بود.

 موتور و پیشرانه

کیا سراتو مونتاژ ایران از دو پیشرانه ۴ سیلندر تخت تنفس طبیعی استفاده می‌کند. نمونه اول یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری خطی ۱۶ سوپاپه DOHC MPI با حجم دقیق ۱.۵۹۱ سی سی است. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل ۱۲۴ اسب بخار در دور موتور ۶.۳۰۰ RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۱۵۶ نیوتون متر بوده که در دور موتور ۴.۲۰۰ RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی در تیپ ۱.۶ MT و ۶ سرعته اتوماتیک در تیپ A/T 2.0 به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

این موتور کیا سراتو مونتاژ ایران را در زمانی در حدود ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در نهایت به حداکثر سرعت ۱۱۸ مایل در ساعت (معادل ۱۹۰ کیلومتر در ساعت) می رساند. مصرف سوخت این پیشرانه نیز در ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر سیکل ترکیبی (شهری/بزرگراهی) است.

نمونه دوم یک موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری ۱۶ سوپاپه DOHC MPI با حجم دقیق ۱.۹۹۸ سی سی است. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل ۱۵۶ اسب بخار در دور موتور ۶.۲۰۰ RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز که از دور موتور ۴.۳۰۰ RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد برابر با ۱۹۴ نیوتون متر است. نیروی تولیدی توسط دو جعبه دنده ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلویی این خودرو منتقل می‌گردد.

این پیشرانه با توجه به قدرت و گشتاور بالا عملکرد مناسب تری داشته و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون به زمانی در حدود ۹.۵ ثانیه نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز بنا بر اعلام شرکت سازنده در حدود ۱۲۴ مایل در ساعت (معادل ۲۰۰ کیلومتر در ساعت) است. مصرف سوخت میانگین کیا سراتو مونتاژ ایران مجهز به این پیشرانه نیز چیزی در حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی اعلام شده است.

مزدا ۳

مزدا ۳ موجود در بازار ایران تنها با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری به فروش می‌رسد. این موتو ۱۶ سوپاپه ۴ سیلندر خطی به حجم دقیق ۱.۹۹۹ سی سی توانایی تولید نیرویی معادل ۱۴۸ اسب بخار در دور موتور ۶.۵۰۰ RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۱۸۷ نیوتون متر بوده که از دور موتور ۴.۰۰۰ RPM در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. نیروی تولیدی این پیشرانه نیز توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این موتور مزدا ۳ موجود در بازار ایران را در زمانی در حدود ۹.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در نهایت به سرعت ۱۳۱ مایل در ساعت (معادل ۲۱۱ کیلومتر در ساعت) خواهد رساند. مصرف سوخت میانگین مزدا ۳ مجهز به این پیشرانه نیز در حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی خواهد بود.

نتیجه

در مقایسه کیا سراتو و مزدا ۳ در بخش توانایی‌های دینامیکی و در بخش قدرت و گشتاور تولیدی موتور و همچنین مصرف سوخت، برتری با کیا سراتو مونتاژ ایران بوده ولی مزدا ۳ از لحاظ شتابگیری و حداکثر سرعت، در مکانی بالاتر از رقیب خود قرار خواهد گرفت.

 کابین و طراحی داخلی

طراحی داخلی و کابین کیا سراتو مونتاژ ایران و مزدا ۳ ساده و به دور از هیجان بوده و شباهت بسیاری به همدیگر دارند. ادوات کنترلی در هر دو خودرو چیدمان قابل قبولی نسبت به سال ساخت دارد. اما شکل غربیلک فرمان و ادوات کنترلی تعبیه شده بر روی آن مزدا ۳ از جذابیت بیشتری برخودار است. در بخش فرم طراحی داشبورد نیز مزدا ۳ در مکانی بالاتر از رقیب خود قرار خواهد گرفت. اما وجود صفحه نمایش ال سی دی تک رنگ در بخش میانی داشبورد هر دو خودرو، نمایی نسبتا قدیمی و از مد افتاده را برای آنها به وجود می‌آورد.

فضای موجود برای سرنشینان عقب در کیا سراتو با وجود طول بیشتر مزدا ۳ بیشتر بوده ولی سرنشینان بلند قد به دلیل ارتفاع کمتر خودرو ممکن است در طولانی مدت دچار مشکل شوند. فضای محفطه بار و صندوق عقب نیز در مزدا ۳ در حدود ۴۳۰ لیتر و در کیا سراتو در حدود ۴۲۰ لیتر بوده در این قسمت برتری را آن مزدا ۳ می‌کند.

نتیجه

هر چند کابین هر دو خودروی مورد بحث ما نمایی قدیمی و فارغ از جذابیت ظاهری داشته اما، فضای کابین مزدا ۳ از حس اسپرتی و جوان پسندتری داشته و در مقایسه کیا سراتو و مزدا ۳ مکان بالاتری را خود اختصاص خواهد داد.

 تجهیزات و امکانات رفاهی

کیا سراتو مونتاژ ایران موجود در بازار ایران در چهار تیپ مختلف عرضه شده که تنها تیپ آپشنال مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری A/T قابلیت رقابت با مزدا ۳ مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری را دارد. از تجهیزات رفاهی موجود در کیا سراتو مونتاژ شرکت سایپا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگوی جداگانه
  • قابلیت پخش سی دی، رادیو و فایل‌های MP3
  • مجهز به پورت‌های USB، AUX و iPod
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل قدیم (Air Conditioning)
  • صندلی‌های روکش شده با چرم
  • سیستم پشت آمپر سوپر ویژن
  • سانروف
  • غربیلک فرمان و دسته دنده روکش شده با چرمی

مزدا ۳

از سیستم‌ها و تجهیزات رفاهی مزدا ۳ نیز می‌توان از موارد فهرست زیر یاد کرد:

  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل قدیم (Air conditioning)
  • گرم‌کن صندلی‌های جلویی با قابلیت تنظیم در ۵ دمای مختلف
  • سیستم پشت آمپر اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور
  • سیستم صوتی با ۴ بلندگوی مجزا
  • قابلیت پخش سی دی، رادیو و فایل‌های MP3
  • مجهر به پورت‌های AUX و USB
  • کنترل بلندی صدا هماهنگ با سرعت حرکت خودرو

 تجهیزات و امکانات ایمنی و کمکی رانندگی

از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی کیا سراتو مونتاژ سایپا می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • ورود به خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)
  • چراغ‌های جلویی اتوماتیک
  • کمربندهای ایمنی جلویی با سیستم پیش کشنده و قابلیت تنظیم ارتفاع
  • سنسور کمکی پارک در بخش عقبی خودرو
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای

مزدا ۳

از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی موجود در مزدا ۳ نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • مجهز به ۶ کیسه هوا (۲ عدد جلو، ۲ عدد جانبی، ۲ عدد جانبی پرده‌ای)
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)
  • چراغ‌های عقبی مجهز به لامپ‌های LED
  • کمربندهای ایمنی جلویی با سیستم پیش کشنده و قابلیت تنظیم ارتفاع
  • آیینه جانبی با قابلیت تا شدن به صورت الکتریکی مجهز به چراغ راهنما و گرم کن

نتیجه

در مقایسه کیا سراتو و مزدا ۳ با وجود قدیمی‌تر بودن طراحی و تکنولوژی ساخت، کیا سراتو با توجه به امکانات بیشتر و مدرن‌تر با اختلافی اندک در مکانی بالاتر از مزدا ۳ قرار خواهد گرفت.

تجربه رانندگی

مزدا ۳ رانندگی با توجه به فرم طراحی و ایده اسپرت بودن، از سواری خشک‌تری نسبت به رقیب خود برخوردار است. در هنگام حرکت در بزرگراه‌ها نیز این خودرو عملکرد مناسب تری از رقیب خود داشته و از شتابگیری بیشتری برخوردار است. اما دید راننده و سرنشینان با توجه به ارتفاع بیشتر در کیا سراتو در محیط اطراف بیشتر بوده و راننده کنترل بیشتر بر مسیر پیش رو دارد.

قیمت

کیا سراتو و مزدا ۳ هر دو از خودروهای مناسب با قیمت پایین در بازارهای جهانی در زمان عرضه به حساب می‌آمدند. مزدا ۳ مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری و گیربکس اتوماتیک قیمتی در حدود ۲۳.۰۰۰ دلار (معادل ۹۰ میلیون تومان با احتساب دلار ۳.۹۰۰ تومانی در زمان نگارش و ۲۸ میلیون تومانی در زمان ارائه به بازار ایران) داشته و کیا سراتو نیز با قیمتی در حدود ۲۴.۰۰۰ دلار (معادل ۹۴ میلیون تومان در زمان عرضه و ۲۹ میلیون تومان در زمان اولین ارائه به بازار) داشت.

در حال حاضر این دو خودرو با قیمتی در حدود خودروهای روز بازار به مشتریان ارائه می‌گردد. کیا سراتو مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری قیمتی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان (معادل ۲۵.۶۰۰ دلار) داشته و مزدا ۳ تیپ ۴ با قیمتی در حدود ۱۱۸ میلیون تومان (معادل ۳۰.۲۰۰ دلار) له مشتریان ارائه می‌گردند. به این ترتیب از لحاظ قیمت، در مقایسه کیا سراتو و مزدا ۳ برتری به کیا سراتو اختصاص پیدا خواهد کرد.

سخن آخر

کیا سراتو و مزدا ۳ هر دو از خودروهای محبوب موجود در بازار ایران بوده که امکانات مناسبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهند. با توجه به بررسی‌ها و نتایج ذکر شده در بالا نمونه مناسب در مقایسه کیا سراتو و مزدا ۳ ، با اختلافی اندک مزدا ۳ نسل دوم موجود در بازار ایران خواهد بود. اما در مجموع نمونه‌های دست دوم و کار کرده کیا سراتو نسل جدید و یا ام جی GT گزینه های بسیار بهتری نسبت به هردوی این خودروها خواهند بود.

کیا سراتو مزدا ۳
طراحی ظاهری و بدنه  
قابلیت‌های دینامیکی
مصرف سوخت
طراحی داخلی و کابین
فضای کابین
فضای محفظه بار
تجهیزات و امکانات
تجربه رانندگی
قیمت
مجموع امتیازات ***** ******

مشخصات فنی کیا سراتو و مزدا ۳ در یک نگاه

کیا سراتو مزدا ۳
حجم موتور (سی سی) ۱.۹۹۸ ۱.۹۹۹
تعداد سیلندر ۴ ۴
گیربکس ۶ اتوماتیک ۵ اتوماتیک
قدرت موتور (اسب بخار) ۱۵۶ ۱۴۸
گشتاور (نیوتون متر) ۱۹۴ ۱۸۷
مصرف بنزین (شهر)
مصرف بنزین (بزرگراه)
مصرف بنزین (ترکیبی) ۸ ۸
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۵ ۹.۲
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۲۰۰ ۲۱۱
قیمت پایه (میلیون تومان) ۲۹ ۲۸
قیمت در بازار ایران ۱۰۰ ۱۱۸

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Analytics