نقد و بررسی خودرو شاسی بلند رنو کولئوس ۲۰۱۷

برند رنو، یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان حاضر در بازار ایران است. با توجه به جذابیت این شرکت و رشد فروش خودروهای کلاس شاسی‌بلند، به معرفی جامع مدل کولئوس ۲۰۱۷ می‌پردازیم.

تاریخچه‌ی حضور رنو در ایران، کل تاریخ خودروی کشورمان را در بر می‌گیرد. اولین وسیله نقلیه شخصی و موتوری، توسط مظفرالدین شاه از بلژیک خریداری شد که خودروی رنو مدل ۱۹۰۰۰ با لاستیک‌های توپر بود. علاوه‌بر این، سال‌های زیادی پس از پیروزی انقلاب هم مدل رنو ۵، پس از پیکان، دومین خودروی پرفروش بازار کشور بود و با ممنوعیت واردات مدل‌های خارجی، از طریق سایپا عرضه می‌شد. امروزه نمایندگی رنو در ایران یکی از فعال‌ترین واردکنندگان خودروی کشور است و با تنوع جالب توجه در محصولات، فعالیت می‌کند.

کولئوس به‌صورت یک طرح مفهومی در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۰۰ رونمایی شد تا نویدبخش حضور رنو در جمع تولیدکنندگان خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور باشد؛ اما حدود ۷ سال طول کشید تا اولین نمونه‌ی تولید انبوه از این مدل، آماده‌ی فروش شود. نسل اول کولئوس در سال ۲۰۰۷ به بازارهای جهانی رسید و با قیمت و کیفیت نسبتا مناسب، فروش قابل قبولی در کشورهای غیر اروپایی داشت. این خودرو در سال ۲۰۱۱ با فیس‌لیفت مواجه شد و عرضه‌ی آن تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشت. هرچند بازار اروپا و خصوصا انگلستان، توجه زیادی به کولئوس نسل اول نشان نداد؛ تولید این خودرو در کارخانه‌ی رنو- سامسونگ در کره جنوبی و رنو-هند در هندوستان، با هدف عرضه در بازار محلی انجام می‌شد. کولئوس نسل اول، در ایران هم حضور کمرنگی داشت و چندان مورد استقبال واقع نشد.

نسل دوم کولئوس، قرار است قاعده‌ی بازی را عوض کند. این مدل نسبت به قبل، نه‌تنها زیباتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد؛ بلکه با ابعاد بزرگ‌تر، می‌تواند یک کراس‌اوور لوکس و کاملا متفاوت از گذشته محسوب شود. حدود یک سال از معرفی این مدل می‌گذرد و به‌تازگی برای حضور در ایران، پیش‌فروش می‌شود. کولئوس هنوز در بسیاری از کشورهای اروپایی عرضه نشده است؛ اما در استرالیا، چین، کره جنوبی و روسیه فروخته می‌شود. از ابتدای تابستان امسال، رنو کولئوس جدید در اتحادیه‌ی اروپا تحویل مشتریان خواهد شد.

کولئوس ۲۰۱۷ می‌تواند به‌صورت ۷ نفره سفارش داده شود و با سه ردیف صندلی، فناوری‌های ایمنی مدرن، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و جعبه‌دنده‌ی خودکار جدید، جذابیت زیادی برای بازار ایران داشته باشد.

پیشرانه و قوای فنی

در ابتدا قرار بود پیشرانه‌های متنوعی برای کولئوس قابل سفارش باشد؛ اما در نهایت یک نمونه‌ی بنزینی و دو مدل دیزل برای آن انتخاب شد که طبیعتا، نوع بنزینی در ایران موجود خواهد بود. کولئوس واردشده به کشورمان از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی به حجم ۲.۵ لیتر استفاده می‌کند که بی‌نیاز از توربوشارژ طراحی شده است و ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۶ نیوتن‌متر گشتاور دارد. بیشترین قدرت پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود و نهایت گشتاور، از دور موتور ۴۴۰۰ دور بر دقیقه، در اختیار راننده خواهد بود. کولئوس با سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و جعبه‌دنده‌ی CVT ایکس‌ ترونیک ارائه می‌شود که رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۱۰.۲ ثانیه را ممکن می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو با تجهیزات استاندارد، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است، درحالی که با سرعت ثابت جاده، کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با رانندگی در ترافیک شهری تا ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند.

برای بازار اروپا، کولئوس با دو پیشرانه‌ی دیزل عرضه می‌شود که با کد dci ۱۳۰ و dci ۱۷۵ شناخته می‌شوند و به ترتیب، قدرت‌های ۱۳۰ و ۱۷۷ اسب بخار تولید می‌کنند. این مدل‌ها در مقایسه با نوع بنزینی، هزینه‌ی مصرف سوخت کمتر و گشتاور مناسب‌تری دارند؛ به طوری که مدل dci ۱۳۰ گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر و مدل dci ۱۷۵، گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

از نظر فنی، استفاده نکردن کولئوس از پیشرانه‌ی توربوی بنزینی و انتخاب مدل ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی یک حسن محسوب می‌شود؛ چراکه علاوه بر مصرف سوخت مناسب، از تأخیر آزاردهنده‌ی توربو که در رقبای کره‌ای دیده می‌شود؛ آزاد خواهد بود. وزن خالص کولئوس با جعبه‌دنده‌ی CVT و سیستم دو دیفرانسیل، ۱۶۰۰ کیلوگرم است و با مخزن سوخت ۶۰ لیتری تا مسافت ۷۰۰ کیلومتر نیازمند پمپ بنزین نخواهد بود.

طراحی ظاهری و بدنه

نسل جدید کولئوس، قابل مقایسه با مدل قبلی نیست و به طور کامل بازطراحی شده است. کولئوس اولین کراس‌اوور تاریخ رنو محسوب می‌شود و حالا نقش پرچم‌دار این برند در کلاس شاسی‌بلندها را به عهده دارد. ادغام بسیار موفق گروه خودروسازی رنو با نیسان ژاپن، باعث ساخت پلت‌فرم‌های مشترک در این شرکت‌ها شده و حالا شاسی و طرح کلی کولئوس جدید با نیسان ایکس‌تریل مشترک است و بر اساس پلت‌فرم CMF-CD عرضه می‌شود.

ابعاد رنو کولئوس نسبت به قبل، از هر سه جهت طول، عرض و ارتفاع، بیشتر شده و جذابیت آن افزایش پیدا کرده است. در نمای روبه‌رو، ظاهر تهاجمی و عضلانی کولئوس را شاهد هستیم که زبان طراحی مدرن رنو، خصوصا سبک چراغ‌های مگان جدید را به همراه دارد. خطوط روی کاپوت، حجم مناسبی به این قسمت داده‌اند و طبق روال طراحی مد روز، کمی به سمت پایین و نزدیک به جلوپنجره کشیده‌ شده‌اند. چراغ‌های جدید کولئوس با یک نوار LED همراه هستند که از کاسه‌ی اصلی چراغ، بیرون زده‌اند و تا نزدیکی سپر ادامه دارند. این استفاده‌ی هنرمندانه از LED، علاوه‌ بر تأمین روشنایی روز، تقارن جذابی با چراغ‌ها و جلوپنجره ایجاد می‌کند.

جلوپنجره‌ی کولئوس از چهار خط افقی کروم تشکیل شده است. لوگوی درشت رنو، در میان سه خط بالایی این بخش دیده می‌شود و با توجه به فرم خطوط حجم‌دهنده‌ در کاپوت، چشم را به سمت خود می‌کشد. در فضای چهار گوش تعبیه‌شده در سپر، چراغ‌های مه‌شکن مخفی شده‌اند و در میان آن‌ها، محل نسبتا بزرگی برای هدایت هوا در نظر گرفته شده است. با هدف هماهنگی سپر با جلوپنجره و چراغ‌ها، قطعات فلزی و نقره‌ای رنگ کوچکی در این بخش دیده می‌شود که حس اسپرت کولئوس را تقویت می‌کند.

در نمای جانبی هم کولئوس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. فرم کلی بدنه، جذاب و چشم‌نواز است؛ اما جزئیات هنرمندانه‌ای هم در آن وجود دارد. خط باریکی از کروم، در امتداد گوشه‌ی چراغ جلو تا زیر آینه‌ی بغل و مجرای هوای این قسمت کشیده شده است. علاوه بر این، حالت حبابی بدنه به شکلی کاملا استادانه روی نمای جانبی دیده می‌شود که با حجم‌دهی نامحسوس به گلگیرها و درها، ابعاد کولئوس را بزرگ و با عظمت نشان دهد. این تکنیک در علم طراحی خودرو، جلوه‌ی حبابی نامیده می‌شود. استفاده از کروم در نوار دور پنجره‌ها، بخش پایین درها نزدیک به رکاب و ریل‌های باربند نیز انجام شده است. دیگر نکته‌ی مهم در طراحی نمای جانبی کولئوس، فرم اسپرت رکاب و درهای این خودرو است که با انحنای متقارن، در کراس‌اوورهای مدرن شاهد هستیم.

در نمای عقب، سبک طراحی جلو به‌خوبی منتقل شده است و بر خلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای دنیا، با یک طراحی ساده و پیش پا افتاده روبه‌رو نیستیم. چراغ‌های عقب، فرم کلی مدل تالیسمان را در اختیار دارند و با پهنای کم، طول زیادی را پوشش می‌دهند که از روی گلگیر تا انتهای بدنه ادامه دارد و به لوگوی رنو ختم می‌شود. درِ صندوق هم انحنای مناسبی دارد که علاوه‌ بر تأمین جای دست برای بالا بردن این قسمت، مناسب خواهد بود. قسمت سپر عقب، دو بخش فلزی هم‌رنگ بدنه و مشکی تیره دارد که با قسمت پایینی گلگیر مشترک است. سپر عقب هم با خطوط حجم‌دهنده همراه شده و با اگزوزهای چهارگوش اسپرت با فریم به هم‌پیوسته‌ی کروم، طراحی شده است.

در مجموع، می‌توان کولئوس ۲۰۱۷ را یکی از زیباترین شاسی‌بلندهای حاضر در بازار ایران دانست که با ابعادی به طول ۴.۶۷۲ متر، عرض ۱.۸۴۳ متر و ارتفاع ۱.۶۷۸ متر، عرضه می‌شود.

فضای داخلی و کابین

نگاهی گذرا به داخل اتاق کولئوس، آن را متمایز از شاسی‌بلندهای آسیایی و شبیه به مدل‌های ساخت آمریکا نشان می‌دهد. مواد به‌کاررفته در داشبورد، هرچند پلاستیک، اما رضایت‌بخش هستند و پوشش چرم صندلی‌ها، کنسول و محل استراحت بازو روی درها، مرغوب و باکیفیت است. رنگ‌های مختلفی برای فضای داخلی قابل سفارش هستند که مشکی و قهوه‌ای را شامل می‌شوند. در نمونه‌های خارج از ایران علاوه بر سقف خاکستری، نمونه‌هایی با رنگ سفید در ستون‌ها و داخل سقف هم دیده شده است.

با حضور در خودرو و استارت پیشرانه، رنگ آبی ملایمی در پشت پنل فرمان و اهرم تعویض دنده ظاهر خواهد شد. این نورپردازی در قسمت پایین درها نیز دیده می‌شود. رابط کاربری مدرن رنو موسوم به R-Link2، در کولئوس وجود دارد تا مدیریت سیستم سرگرمی و ناوبری ساده‌تر از مدل‌های قبل باشد.

در مدل پایه از کولئوس، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، به‌صورت افقی وجود دارد و نوع عمودی در سایز ۸.۷ اینچی نیز قابل سفارش است. این نمایشگرها علاوه بر کنترل سیستم صوتی از برند مشهور بوز (Bose)، با دوربین عقب، ناوبری ماهواره‌ای، ارتباط تلفنی بلوتوث و بسیاری دیگر از آپشن‌های رفاهی کولئوس از طریق R-Link2 ارتباط خواهد داشت.

فضای داخلی کولئوس، لوکس و راحت به نظر می‌رسد و می‌توان برای سفرهای طولانی از آن استفاده کرد. همانند طراحی عالی بدنه، در کابین به نیازهای سرنشینان توجه شده است و فضای زانو برای ردیف‌های اول و دوم کاملا مناسب است. حتی با عقب کشیدن صندلی‌های جلو نزدیک به ۳۰ سانتیمتر، بین قسمت نشیمن‌گاه صندلی عقب با صندلی جلو فضا وجود خواهد داشت که در میان خودروهای این کلاس، کم‌نظیر است. از ابتکارات ساده‌ی کولئوس می‌توان به طراحی جالیوانی در استراحت‌گاه بازو، بین صندلی‌های عقب اشاره کرد.

در قسمت بار کولئوس ۴۵۸ لیتر فضا وجود دارد که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، به حدود ۱۷۰۰ لیتر افزایش می‌یابد. روشنایی صندوق عقب مناسب است و چراغ‌های سقف در این قسمت هم وجود دارند؛ ضمن اینکه شارژر ۱۲ ولت و هدایت‌کننده‌ی هوای تهویه‌ی مطبوع برای سرنشینان ردیف دوم هم در نظر گرفته شده است. در مجموع، ۳۷ لیتر فضای اضافه در کابین وجود دارد که می‌تواند برای گذاشتن وسایل کوچک استفاده شود. این مکان‌ها در داشبورد، زیر کنسول، داخل چهار در و زیر نمایشگر در دسترس هستند.

روی فرمان کلیدهای مناسبی برای کنترل سیستم کروز و سرگرمی‌ها وجود دارد که تقریبا در همه‌ی خودروهای امروزی موجود است. از سویی دیگر، سوئیچ کولئوس متفاوت از دیگر مدل‌ها، شبیه به یک تلفن همراه نازک و کوچک ساخته شده است که با سیستم استارت دکمه‌ای آن کار می‌کند.

تجربه‌ی رانندگی

قسمت کف در کولئوس استاندارد، بیش از ۲۱ سانتیمتر با سطح زمین فاصله دارد. این موضوع، حس یک شاسی‌بلند را به‌خوبی القا می‌کند و در عبور از مسیرهای ناهموار خارج جاده، مفید است. از طریق دکمه‌ی روی فرمان، می‌توان تک یا دو دیفرانسیل بودن کولئوس را تعیین کرد. سه مود رانندگی برای سیستم انتقال گشتاور این خودرو پیش‌بینی شده است که شامل ۲WD ،۴WD AUTO و ۴WD LUCK می‌شود. در حالت ۲WD، کولئوس به‌صورت دیفرانسیل جلو عمل می‌کند. در مود ۴WD AUTO گشتاور به‌صورت هوشمند و خودکار، بین چرخ‌های عقب و جلو تقسیم می‌شود و با تنظیمات ۴WD LUCK با استفاده از قفل دیفرانسیل، حرکت خودرو در مسیرهای لغزنده با شیب‌های تند بهینه‌سازی می‌شود.

شتاب‌گیری کولئوس نسبتا مناسب است؛ هرچند پاسخ پیشرانه‌ به اندازه‌ی یک سواری با پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری، سریع نیست، اما بهتر از نمونه‌های توربوشارژ موجود در بازار ایران عمل می‌کند. سیستم تعلیق و فنربندی هم برای استفاده‌ی شهری، نرم و راحت ارزیابی شده است و خصوصا برای سرنشینان ردیف جلو، تنش‌های کمی به همراه دارد. حرکت روی دست‌اندازها، می‌تواند برای حاضران در ردیف دوم کمی ناراحت‌کننده باشد؛ چراکه فنرهای عقب، با سیستم تعلیق مولتی لینک، کمی خشک عمل می‌کنند.

آپشن‌های فنی و رفاهی

قرار است کولئوس با نسخه‌ی E3 در ایران فروخته شود که آپشن‌های تقریبا کاملی در اختیار دارد. طبق اعلام شرکت رسمی واردکننده، این خودرو با نمایشگر ۸.۷ اینچی، سیستم صوتی حرفه‌ای از برند بوس با ۱۲ بلندگو، سانروف پانورامیک، باز شدن هوشمند در صندوق با سنسور پا، صندلی و فرمان چرم، قابلیت نصب صندلی کودک، تهویه‌ی دوگانه‌ی اتوماتیک، خروجی ۱۲ ولت در کنسول، صندلی ۶ حالته برقی با گرم‌کن دوحالته برای سرنشین جلو و صندوق عقب و رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی دو رنگ ارائه خواهد شود.

از آپشن‌های فنی کولئوس E3 می‌توان به سیستم روشنایی روز و اتولایت، سنسور باد تایر، سنسور باران، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و کروز کنترل اشاره کرد. فناوری پارک اتوماتیک، در سایت رسمی رنو، یک آپشن قابل سفارش برای مدل کولئوس است که امیدواریم در نمونه‌ی واردشده به کشورمان هم وجود داشته باشد.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

جالب است بدانید که فیلم مناسبی از تست تصادف رنو کولئوس ۲۰۱۷ وجود ندارد و درباره‌ی این موضوع، نمی‌توان با قاطعیت نظر داد؛ اما شرکت واردکننده ادعا می‌کند که خودروی مذکور، دارای ۵ ستاره‌ی ایمنی از بنیاد امنیت وسایل نقلیه‌ی استرالیا (ANCAP) است. با توجه به فروش نسبتا خوب کولئوس از ۶ ماه پیش در بازار استرالیا، می‌توان تا حدودی به صحت این ادعا اطمینان داشت؛ هرچند در سایت رسمی ANCAP هم فیلم مربوط به تست تصادف کولئوس در دسترس نیست.

آپشن‌های ایمنی این خودرو، کاملا راضی‌کننده هستند و شامل ۶ ایربگ، هشدار نقطه‌ی کور در آینه‌ی بغل، سیستم کنترل پایداری، هشدار تعویض خط، کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل، نگه‌داشتن خودرو در سراشیبی، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین پارک می‌شوند.

رقبای خارجی و داخلی

رنو کولئوس، با تجهیزاتی مشابه آنچه در ایران فروخته می‌شود، قیمتی حدود ۲۵ هزار دلار در بازار جهانی دارد. این خودرو در کلاس کراس‌اوورهای سایز متوسط قرار می‌گیرد و رقبای مشهوری مثل هوندا CR-V و تویوتا RAV4 را در مقابل دارد. این مدل‌ها در بازار ایران هم حضور دارند؛ اما سابقه‌ی فروش بالای هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و هیوندای سانتافه، برای کولئوس دردسرساز خواهد شد.

قرار است این شاسی‌بلند فرانسوی، با قیمتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شود که در این صورت، برتری محسوسی نسبت به هوندا CR-V و تویوتا RAV4 خواهد داشت. از سویی دیگر، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو هم امروزه با قیمتی بیش از ۲۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند که شرایط خوبی برای کولئوس محسوب می‌شود. این خودرو با پلتفرمی مشترکی با نیسان ایکس‌تریل ساخته شده است؛ اما با توجه به استقبال محدود از ایکس‌تریل با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان، جذابیت کولئوس برای بازار ایران بیشتر می‌شود.

روی کاغذ، مهم‌ترین رقیب شاسی‌‌بلند رنو در بازار ایران، هیوندای توسان است. هرچند از نظر سایز بدنه و توانایی‌های فنی، کولئوس برتری محسوسی نسبت به توسان دارد؛ اما سابقه‌ی خوب هیوندای و خصوصا مدل توسان، می‌تواند برای کولئوس مشکل‌ساز شود. از سویی دیگر، قیمت ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تومانی توسان با هزینه‌ی خرید کولئوس که امروزه در بازار آزاد به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده است، اختلاف زیادی دارد.

نباید فراموش کرد که بازار دسته دوم، همیشه برای خریدار ایرانی مهم بوده و روی خرید او تأثیرگذار بوده است. مدل‌های مختلف رنو ثابت کرده‌اند که در مقایسه با محصولات کره‌ای، جذابیت کمتری در بازار خودروهای دست دوم دارند. احتمال زیادی وجود دارد که کولئوس در سال‌های آتی، با افت قیمت زیادی در مدل‌های کارکرده روبه‌رو باشد و مالک آن به هنگام فروش خودروی خود، بیش از مدل‌های مشابه از برندهای دیگر با زیان مالی مواجه شود.

در مجموع، چنانچه رنو کولئوس با قیمت مقطوع ۲۰۰ میلیون تومان توسط نمایند‌ه‌ی رسمی رنو در ایران عرضه شود و خدمات پس از فروش مناسبی در پی داشته باشد، از نظر کیفیت فنی و امکانات رفاهی، یکی از بهترین کراس‌اوورهای موجود در کشور خواهد بود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *