پورشه قهرمان مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۱۷ شد

مسابقه ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۱۷ (LeMans 2017) برگزار شد و خودروی پورشه ۹۱۹ هیبریدی در یک مسابقه سنگین و استقامتی، قهرمانی دیگری را به تالار افتخارات این غول خودروسازی اضافه کرد.

لمانز (LeMans) یکی از سخت‌ترین و بزرگ‌ترین رقابت‌های اتومبیلرانی جهان است که در جریان آن، رانندگان و تیم‌های بزرگ جهان به مدت ۲۴ ساعت مداوم با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این رویداد مهم‌ طرفداران زیادی در سطح جهان دارد و رانندگان بزرگ و مطرحی در آن شرکت می‌کنند. این مسابقه در پیست لاسارته با طول ۱۳٫۷ کیلومتر برگزار می‌شود که بیش از ۶ کیلومتر آن به صورت مسیر مستقیم بوده و سرعت خودروها در این بخش حتی به بیشتر از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت هم می‌رسد. رقابت بین خودروها شامل چند کلاس مختلف می‌شود که به صورت همزمان با هم مسابقه می‌دهند اما در نهایت برندگان هر کلاس به صورت جداگانه معرفی خواهد شد. سریع‌ترین خودروهای مسابقه لمانز، کلاس LMP1 و LMP2 هستند و کلاس GTE Pro و GTE AM در رده‌های بعدی قرار دارند. پورشه با ۱۸ عنوان قهرمانی، پرافتخارترین تیم این مسابقه است و این تیم در سال جاری نیز به تعداد قهرمانی‌های خود افزود.

در سال گذشته، تویوتا تا دقایق پایانی، پیشتاز مسابقه ۲۴ ساعته LeMans بود اما در نهایت نقص فنی باعث شد تا این تیم نتواند به اولین برد تاریخی خود در این مسابقه سنگین و استقامتی دست پیدا کند. امسال نیز تویوتا با سه خودرو به صورت جدی‌تری در این رقابت شرکت کرد و در همان ابتدای مسابقه در رده‌های نخست جای گرفت. خودروهای هیبریدی تویوتا با شماره‌های ۷ و ۸ جلوتر از پورشه شماره ۱ رهبری مسابقه را در اختیار داشتند. خودروی پورشه در حالی که ۴ ساعت از مسابقه گذشته بود دچار نقص فنی در موتور الکتریکی خود شد و این مشکل در هشتمین ساعت مسابقه، دامن‌گیر خودروی شماره ۸ تویوتا نیز شد؛ البته این خودروها با رفع مشکل به وجود آمده، به خوبی به راه خود ادامه دادند.

در نیمه‌های شب، خودوی شماره ۷ تویوتا با یک مشکل اساسی در کلاچ مواجه شد، توان پیشرانه بنزینی از دست رفت و کوبایاشی، راننده مشهور فرمول یکی این خودرو حتی در رساندن آن با توان موتور الکتریکی به گاراژ نیز ناموفق بود. تویوتا شماره ۹ هم که در تعقیب و گریز با پورشه شماره ۱ قرار داشت در همین زمان با بروز مشکل در قسمت پشتی خودرو، در چند صد متری پیت لن توقف کرد.

کابوس تویوتا در مسابقه ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۱۷ ادامه داشت و آن‌ها تنها شاهد حضور بی رقیب پورشه در تمام طول شب بودند. پورشه شماره ۱ تنها خودروی کلاس LMP1 در صدر رقابت بود و خودروهای کلاس LMP2 با ۱۰ دور اختلاف در پشت سر او قرار داشتند. ضربه نابودکننده بعدی در چهار ساعت مانده به انتهای مسابقه ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۱۷ اتفاق افتاد؛ جایی که افت فشار روغن و لرزش ایجاد شده در خودروی پورشه باعث شد تا قبل از توقف کامل به پیت برود. در همین زمان، خودروهای کلاس LMP2 به صدرنشینی رسیدند. خودروی شماره ۳۸ از تیم جدید جکی چان DC ریسینگ به لطف مجموعه‌ای از بدشانسی‌ها برای رقبا، رهبری مسابقه را در اختیار خود گرفت. پورشه شماره ۲ هم با اختلاف ۵ دور، در پشت سر جکی چان DC ریسینگ شماره ۳۸ قرار داشت اما در هر دور، ۱۰ ثانیه سریع‌تر از نفر اول مسیر را طی می‌کرد. این دورهای سریع همین‌طور ادامه داشت تا این که در نهایت پورشه شماره ۲ در فاصله یک ساعت مانده به پایان مسابقه ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۱۷ به رده نخست برسد.

سرانجام پس از ۳۶۷ دور و طی مسافت بیش از ۵ هزار و یک کیلومتر، خودروی ۹۱۹ هیبریدی شماره ۲ پورشه به رانندگی تیمو برنهارد، ارل بامبر و برندون هارتلی موفق شد نوزدهمین قهرمانی لمانز را برای این تیم به ارمغان بیاورد. در رتبه دوم این رقابت نیز برای اولین بار از سال ۲۰۰۵، خودرویی از کلاس LMP2 قرار گرفت و تیم جکی چان DC ریسینگ به رانندگی اولیور جارویس، هو پین تونگ و توماس لورنت، پشت سر پورشه شماره ۲، مسابقه را به پایان رساند. رتبه سوم نیز به تیم SUI Vaillante Rebellion Oreca از کلاس LMP2 رسید. خودروی تویوتا شماره ۸ به رانندگی بوئمی، دیویدسون و ناکیجیما، دومین خودروی کلاس LMP1 در رده‌بندی کلی بود و تنها به جایگاه نهم قناعت کرد.

در کلاس GTE Pro هم استون مارتین ونتیج به رانندگی ترنر، آدام و سرا به مقام اول دست پیدا کرد. این خودرو در رده‌بندی کلی در رتبه ۱۸ قرار گرفته بود. فورد جی تی و شورولت کوروت C7R مقام‌های دوم و سوم این کلاس را به خود اختصاص دادند.

در مورد پورشه ۹۱۹ هیبریدی؛ قهرمان لمانز ۲۰۱۷

خودروی مسابقه‌ای جدید پورشه با نام ۹۱۹ هیبریدی، مدتی پیش به صورت رسمی در پیست مونزا رونمایی شده بود و از همان زمان به عنوان مدعی جدی قهرمانی مسابقه ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۱۷ معرفی شد. این خودرو به موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر وی شکل مجهز شده که با سوخت بنزین کار می‌کند. شرکت پورشه مدعی شده که این مدل از نظر راندمان موتور احتراقی، بهترین خودروی تولیدی پورشه در طول تاریخ است. این موتور احتراق داخلی مانند خودروی مسابقه‌ای LMP1 تویوتا، به سیستم هیبریدی ۸MJ اتصال پیدا می‌کند.

پورشه این خودرو را به صورتی طراحی کرده تا نیروی رو به پایین یا همان داون فورس کمتری داشته باشد. با این که شاسی خودرو به مدت سه سال بدون تغییر مانده، اما مدیر تیم پورشه همیشه تاکید داشت با توجه به تغییر ۶۰ تا ۷۰ درصدی بخش‌های مختلف خودرو، شاسی قدیمی آن تاثیر منفی بر روی عملکرد نخواهد گذاشت که این مساله در مسابقه لمانز به اثبات رسید.

گفتنیست که در مسابقه ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۱۷ در پی رسوایی دیزلی فولکس واگن و بروز مشکلات اقتصادی برای این غول صنعت خودروسازی، تیم آئودی پس از سال‌ها حضور در لمانز، از حضور در این مسابقه انصراف داده بود.

منبع : autosport

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *