بهترین خودرو های کوچک خانوادگی جهان را بشناسید

در این مطلب قصد داریم ۸ سدان کامپکت لوکس دنیا از جمله آلفارومئو جولیا، مرسدس بنز C300، بی ام و ۳۳۰i و لکسوس IS200t اف اسپورت را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.

خودروهای سدان کامپکت لوکس ، بسیار جالب هستند. این کلاس خودروها از نظر ابعاد با اتومبیل‌هایی مانند هوندا سیویک (Honda Civic) برابرند اما قیمت آن‌ها تقریبا دو برابر است. بیشتر مشتریان در ازای تجربه مالکیت، سواری و البته دیده شدن با این خودروها، با پرداخت هزینه‌های گزاف اقدام به خریداری یکی از این محصولات می‌کنند اما معمولا از خرید خود راضی نیستند.

اخیرا نشریه موتورترند، ۸ سدان کامپکت لوکس دنیا شامل آلفارومئو جولیا (AlfaRomeo Giulia)، آئودی ای ۴ کواترو (Audi A4 2.0T Quattro)، بی ام و ۳۳۰ آی (BMW 330i)، کادیلاک ای تی اس (Cadillac ATS 2.0T)، جگوار ایکس ای ۲۵ تی (Jaguar XE 25t)،لکسوس آی اس ۲۰۰ تی اف اسپورت (Lexus IS 200t F Sport)، مرسدس بنز سی ۳۰۰ (Mercedes Benz C300) و ولوو اس ۶۰ تی ۶ آر دیزاین (Volvo S60 T6 T-Design) را از تمامی جوانب با یکدیگر مقایسه کرده است.

چندین داور حرفه‌ای این خودروها را از نظر فاکتورهای اصلی مورد نظر خریداران از جمله قیمت، وضعیت خدمات پس از فروش، استهلاک، درصد اطمینان، ایمنی، سامانه اطلاعات و سرگرمی، ظرفیت حمل بار و سرنشین، طراحی و تجربه سواری مورد بررسی دقیق قرار داده‌اند. قابل توجه است که تمامی گزینه‌ها از اتاق چهار درب و قوای فنی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو برخوردار هستند. به همین دلیل خودروی اینفینیتی کیو ۵۰ (Infiniti Q50) با وجود آن که یکی از مطرح‌ترین خودروهای سدان کامپکت لوکس دنیا محسوب می‌شود به دلیل عدم تطابق با شرایط گفته شده در این مقایسه حضور ندارد.

سواری و هندلینگ

مهم‌ترین قسمت یک سدان کامپکت لوکس ، وضعیت رانندگی است. خودروهای این سگمنت باید هندلینگ یک اتومبیل اسپورت و سواری یک سدان لوکس را داشته باشند اما ایجاد توازن بین این دو مساله از عهده هر خودرویی برنخواهد آمد. شرکت بی ام و که از سه دهه پیش به عنوان پرچمدار این کلاس شناخته می‌شد، اکنون بیشتر از هر خودروساز دیگری ما را ناامید کرده است. حتی پس از به‌روزرسانی اخیر، باز هم مشکل نرمی بیش از حد آن پابرجاست. سواری نسبتا راحت است اما در عوض هندلینگ اصلا مثل قبل تیز و دقیق نیست.

در نقطه مقابل، آلفارومئو جولیا برای سرعت‌های بالا هم ایده‌آل و راحت است اما فرمان دقیق و سریع آن، کمی سروصدا دارد. یکی از نکات مورد توجه این سدان ایتالیایی این است که در حالت رانندگی اسپورت نیز هیچ تکان آزاردهنده‌ای در اتاق خودرو حس نمی‌شود. رتبه دوم پس از آلفارومئو جولیا به کادیلاک ATS می‌رسد که شاسی و فرمان‌پذیری خوبی دارد اما از نظر کیفیت سواری به پای جولیا نخواهد رسید.

نمایندگیان جگوار، مرسدس بنز، آئودی و لکسوس نیز عملکرد تقریبا مشابهی داشتند و در این میان، هندلینگ و سواری لکسوس IS بسیار فوق‌العاده است اما وزن زیاد آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد. مرسدس بنز C300 و جگوار XE نیز از نظر هندلینگ در سطح بالایی قرار دارند اما لاستیک‌های نامناسب و شوک‌های سفت، کیفیت سواری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ولوو هم که زمانی در سگمنت سدان کامپکت لوکس آقایی می‌کرد اکنون یک نسل عقب‌تر از همه به نظر می‌رسد. وزن ۱۷۳۰ کیلوگرمی ولوو اس ۶۰، آن را به سنگین‌ترین عضو گروه تبدیل کرده و این وزن زیاد در سر پیچ‌ها کاملا حس می‌شود.

عملکرد فنی

مسلما کسانی که به سراغ سدان های اسپورت می‌روند، به عملکرد فنی خودرو بسیار اهمیت می‌دهند. متاسفانه بی ام و در این آزمایش نیز نتوانست انتظار داوران را برآورده کند. عملکرد سری ۳ بی ام و در شتاب‌گیری نسبتا خوب بود اما در ترمزگیری یکی از بدترین‌های گروه به شمار می‌رود. با این وجود، این خودرو به دلیل شتاب‌گیری خوب، تاخیر کم توربو و برنامه‌ریزی فوق‌العاده گیربکس مورد تحسین داوران قرار گرفت.

آئودی A4 با طراحی محافظه‌کارانه خود، عملکرد فنی قابل توجه و در عین حال مصرف سوخت پایینی دارد و در هر دو آزمایش مسیر مستقیم و Figure 8 سریع‌ترین خودرو بود. گیربکس دو کلاچه و سامانه چهار چرخ محرک در این کارایی فنی، تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. در سرعت‌های بالاتر از ۹۶ کیلومتر بر ساعت، آلفارومئو جولیا با بهترین نسبت وزن به قدرت و کوتاه‌ترین ضریب دنده‌ها، بهترین عملکرد را به نمایش گذاشت. نماینده مرسدس بنز نیز با تکیه بر بسته اسپورت خود در آزمون Figure 8 پا به پای آئودی می‌تازد و حتی در ترمزگیری و توقف، عملکرد مطلوب‌تری را ارائه داد.

رتبه‌بندی هشت سدان کامپکت لوکس

رتبه خودرو ویژگی‌ها
۸ ولوو S60 تیپ T6 زیبا و امن، از مد افتاده، گزینه‌ای قدیمی در سگمنت بسیار رقابتی
۷ بی ام و ۳۳۰i سن زیاد، کندی عملکرد، فاقد شخصیت لازم
۶ جگوار XE تریم ۲۵t تعادل میان هندلینگ اسپورت و سواری راحت، صندلی عقب تنگ و کوچک، طراحی داخلی کسل‌کننده، سامانه اطلاعات و سرگرمی نه چندان مطلوب
۵ کادیلاک ATS 2.0T بهترین شاسی در این کلاس، صندلی‌های عقب آزاردهنده، سامانه اطلاعات و سرگرمی نه چندان رضایت‌بخش
۴ لکسوس IS 200t نسخه F اسپورت عملکرد کلی خوب و روان، وزن زیاد، سامانه اطلاعات و سرگرمی گنگ، طراحی دو قطبی
۳ مرسدس بنز C300 لوکس‌ترین گزینه در این سگمنت، نیاز به بهبود کیفیت سواری و وضعیت قیمتی
۲ آئودی A4 2.0T کواترو هوشمند و کاربردی، فاقد شخصیت لازم برای رتبه اول
۱ آلفارومئو جولیا پربازده، اقتصادی، سریع و ایمن، جذاب‌ترین تجربه رانندگی، قابل اطمینان

 

در ادامه، جدول مشخصات کامل هشت سدان کامپکت لوکس حاضر در مقایسه را مشاهده خواهید کرد. گفتنیست که مدل ۲۰۱۷ هر هشت خودرو در این مقایسه حاضر شده‌اند.

مقایسه مشخصات فنی (جدول ۱)

ولوو اس ۶۰ بی ام و ۳۳۰i جگوار XE کادیلاک ATS
نوع خودرو پیشرانه جلو، دو دیفرانسیل پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
ابعاد بدنه (طول/ عرض/ ارتفاع) ۴٫۶۳۵ متر/ ۱٫۸۷۶ متر/ ۱٫۴۸۳ متر ۴٫۶۴۳ متر/ ۱٫۸۱۱ متر/ ۱٫۴۳۰ متر ۴٫۶۸۶ متر/ ۱٫۸۴۹ متر/ ۱٫۴۲۵ متر ۴٫۶۴۳ متر/ ۱٫۸۰۶ متر/ ۱٫۴۲۰ متر
فاصله بین دو محور ۲٫۷۷۶ متر ۲٫۸۰۹ متر ۲٫۸۳۵ متر ۲٫۷۷۶ متر
رینگ و لاستیک ۴۰/۲۳۵ رینگ ۱۹ اینچی ۴۵/۲۲۵ رینگ ۱۸ اینچی ۴۵/۲۲۵ رینگ ۱۸ اینچی ۴۰/۲۲۵ رینگ ۱۸ اینچی
نوع لاستیک بریجستون کانتیننتال کانتیننتال میشلین
وزن خالص ۱۷۳۱ کیلوگرم ۱۶۰۴ کیلوگرم ۱۶۶۷ کیلوگرم ۱۵۷۵ کیلوگرم
تقسیم وزن جلو/عقب ۶۱ به ۳۹ درصد ۵۱ به ۴۹ درصد ۵۰ به ۵۰ درصد ۵۱ به ۴۹ درصد
حجم صندوق بار ۳۴۰ لیتر ۴۸۱ لیتر ۴۱۶ لیتر ۲۹۴ لیتر
فضای سر جلو ۹۹۸ میلی‌متر ۱۰۲۴ میلی‌متر ۹۴۰ میلی‌متر ۹۸۰ میلی‌متر
فضای سر عقب ۹۵۰ میلی‌متر ۹۵۷ میلی‌متر ۹۴۰ میلی‌متر ۹۳۵ میلی‌متر
فضای پا جلو ۱۰۶۴ میلی‌متر ۱۰۶۷ میلی‌متر ۱۰۵۴ میلی‌متر ۱۰۸۰ میلی‌متر
فضای پا عقب ۸۵۱ میلی‌متر ۸۹۱ میلی‌متر ۸۸۹ میلی‌متر ۸۵۱ میلی‌متر
پیشرانه توربو سوپرشارژر، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، ۱۹۶۹ سی‌سی DOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، ۱۹۶۹ سی‌سی توربو DOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، ۱۹۹۹ سی‌سی توربو DOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، ۱۹۹۸ سی‌سی
قدرت موتور ۳۰۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۲۴۸ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه ۲۴۱ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه ۲۷۲ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور ۴۳۰ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه ۳۵۰ نیوتن متر در ۱۴۵۰ دور در دقیقه ۳۵۰ نیوتن متر در ۱۶۵۰ دور در دقیقه ۴۰۰ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس ۸ سرعته خودکار ۸ سرعته خودکار ۸ سرعته خودکار ۸ سرعته خودکار
تعلیق جلو استرات استرات بازوی کنترلی استرات
تعلیق عقب چند اتصالی چند اتصالی چند اتصالی چند اتصالی
ترمز جلو دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده شیاردار
ترمز عقب دیسکی خنک شونده دیسکی دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده شیاردار
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵٫۲ ثانیه ۵٫۵ ثانیه ۷ ثانیه ۵٫۷ ثانیه
شتاب صفر تا ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت ۱۳٫۵ ثانیه ۱۴٫۶ ثانیه ۱۹٫۳ ثانیه ۱۴٫۶ ثانیه
ترمزگیری صفر تا ۹۶ کیلومتر ۳۳٫۸ متر ۳۷٫۴ متر ۳۵٫۹ متر ۳۵ متر
مصرف سوخت واقعی (شهری – جاده‌ای – ترکیبی) ۱۰٫۱ لیتر – ۷٫۹ لیتر – ۹٫۱ لیتر ۱۰٫۱ لیتر – ۷٫۹ لیتر – ۹٫۱ لیتر ۱۰٫۱ لیتر – ۷٫۹ لیتر – ۹٫۱ لیتر ۱۰ لیتر – ۷٫۳ لیتر – ۸٫۸ لیتر
قیمت پایه ۴۸ هزار و ۳۹۵ دلار ۳۹ هزار و ۷۴۵ دلار ۴۲ هزار و ۳۹۵ دلار ۳۵ هزار و ۵۹۰ دلار
آلایندگی ۲۱۴٫۲ گرم بر کیلومتر ۲۰۳ گرم بر کیلومتر ۲۲۵٫۴ گرم بر کیلومتر ۲۱۷ گرم بر کیلومتر
حداکثر دور فرمان ۲٫۶ ۲٫۸ ۲٫۶ ۳
کیسه هوا ۶ عدد ۸ عدد ۶ عدد ۸ عدد
حجم مخزن سوخت ۶۸ لیتر ۶۰ لیتر ۶۳ لیتر ۶۰ لیتر

مقایسه مشخصات فنی (جدول ۲)

مرسدس بنز C300 لکسوس IS200t آئودی A4 آلفارومئو جولیا
نوع خودرو پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
ابعاد بدنه (طول/ عرض/ ارتفاع) ۴٫۶۸۶ متر/ ۱٫۸۱۱ متر/ ۱٫۴۴۳ متر ۴٫۶۸۱ متر/ ۱٫۸۱۱ متر/ ۱٫۴۳۰ متر ۴٫۷۲۷ متر/ ۱٫۸۴۱ متر/ ۱٫۴۲۷ متر ۴٫۶۳۸ متر/ ۱٫۸۷۲ متر/ ۱٫۴۳۵ متر
فاصله بین دو محور ۲٫۸۳ متر ۲٫۷۹ متر ۲٫۸۱۹ متر ۲٫۸۱۹ متر
رینگ و لاستیک ۴۰/۲۲۵ رینگ ۱۸ اینچی ۴۰/۲۲۵ رینگ ۱۸ اینچی ۴۰/۲۴۵ رینگ ۱۸ اینچی ۴۵/۲۲۵ رینگ ۱۸ اینچی
نوع لاستیک کانتیننتال بریجستون هانکوک پیرلی
وزن خالص ۱۵۹۳ کیلوگرم ۱۷۱۵ کیلوگرم ۱۶۴۹ کیلوگرم ۱۵۶۷ کیلوگرم
تقسیم وزن جلو به عقب ۵۳ به ۴۷ درصد ۵۳ به ۴۷ درصد ۵۶ به ۴۴ درصد ۵۰ به ۵۰ درصد
حجم صندوق بار ۳۵۷ لیتر ۳۰۶ لیتر ۳۶۸ لیتر ۳۷۹ لیتر
فضای سر جلو ۹۴۲ میلی‌متر ۹۷۰ میلی‌متر ۹۸۸ میلی‌متر ۹۸۰ میلی‌متر
فضای سر عقب ۹۴۲ میلی‌متر ۹۳۷ میلی‌متر ۹۵۰ میلی‌متر ۹۵۵ میلی‌متر
فضای پا جلو ۱۰۵۹ میلی‌متر ۱۱۳۸ میلی‌متر ۱۰۴۹ میلی‌متر ۱۰۷۷ میلی‌متر
فضای پا عقب ۸۹۴ میلی‌متر ۸۱۷ میلی‌متر ۹۰۷ میلی‌متر ۸۹۱ میلی‌متر
پیشرانه توربو DOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، ۱۹۹۱ سی‌سی توربو DOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، ۱۹۹۸ سی‌سی توربو DOHC، بلوک فلزی و سرسیلندر آلومینیومی، ۱۹۸۴ سی‌سی توربو SOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، ۱۹۹۳ سی‌سی
قدرت موتور ۲۴۱ اسب بخار در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۲۴۱ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه ۲۵۲ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه ۲۸۰ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر در ۱۳۰۰ دور در دقیقه ۳۵۰ نیوتن متر در ۱۶۵۰ دور در دقیقه ۳۷۰ نیوتن متر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه ۴۱۵ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس ۷ سرعته خودکار ۸ سرعته خودکار ۷ سرعته دو کلاچه خودکار ۸ سرعته خودکار
تعلیق جلو چند اتصالی بازوی کنترلی چند اتصالی چند اتصالی
تعلیق عقب چند اتصالی چند اتصالی چند اتصالی چند اتصالی
ترمز جلو دیسکی خنک شونده سوراخ دار دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۶ ثانیه ۷ ثانیه ۵ ثانیه ۵٫۱ ثانیه
شتاب صفر تا ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت ۱۵٫۷ ثانیه ۱۹٫۳ ثانیه ۱۳٫۶ ثانیه ۱۲٫۶ ثانیه
ترمزگیری صفر تا ۹۶ کیلومتر ۳۲ متر ۳۵٫۹ متر ۳۵ متر ۳۷٫۴ متر
مصرف سوخت واقعی (شهری – جاده‌ای – ترکیبی) ۱۰٫۶ لیتر – ۷٫۳ لیتر – ۹٫۱ لیتر ۱۱٫۵ لیتر – ۷٫۵ لیتر – ۹٫۷ لیتر ۹٫۸ لیتر – ۷٫۴ لیتر – ۸٫۷ لیتر ۸٫۳ لیتر – ۶٫۲ لیتر – ۷٫۴ لیتر
قیمت پایه ۴۰ هزار و ۴۲۵ دلار ۳۸ هزار و ۸۰۰ دلار ۴۰ هزار و ۳۵۰ دلار ۳۸ هزار و ۹۹۰ دلار
آلایندگی ۱۹۷٫۲ گرم بر کیلومتر ۲۱۴٫۲ گرم بر کیلومتر ۲۰۵٫۷ گرم بر کیلومتر ۲۰۰٫۱۱ گرم بر کیلومتر
حداکثر دور فرمان ۲٫۲ لیتر ۲٫۸ لیتر ۲٫۸ لیتر ۲٫۳ لیتر
کیسه هوا ۷ عدد ۱۰ عدد ۱۰ عدد ۸ عدد
حجم مخزن سوخت ۶۶ لیتر ۶۶ لیتر ۵۸ لیتر ۵۸ لیتر

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *