با برترین خودرو سازان خارجی در بازار ایران آشنا شوید

در سال‌های اخیر شرکت‌های خارجی زیادی وارد بازار کشورمان شده‌اند. در این مطلب با توجه به آمار واردات خودرو به بازار ایران، محبوب ترین خودروسازان خارجی در کشورمان را بررسی می‌کنیم.

شرکت خودروسازی کره‌ای هیوندای همچنان در صدر فهرست محبوب ترین خودروسازان خارجی و وارداتی در کشورمان جای دارد. با نگاهی به آمار واردات و فروش خودروهای این برند در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ متوجه می‌شویم که سهم این شرکت کره‌ای رو به کاهش بوده است. سهم بازار هیوندای در مدت دو سال اخیر از ۴۶ درصد به ۲۹ درصد رسیده و شرکت دیگر این مجموعه یعنی کیا نیز وضعیت مشابهی دارد. کیا اکنون بین ۱۶ تا ۲۰ درصد از بازار را در اختیار دارد. با این وجود، هنوز هم هیوندای به عنوان محبوب ترین خودروساز خارجی بازار ایران شناخته می‌شود.

ورود رنو به جمع محبوب ترین خودروسازان خارجی بازار ایران

همچنین شرکت ژاپنی تویوتا در رتبه سوم محبوب ترین خودروسازان خارجی قرار دارد. نوسانات تویوتا در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ زیاد نبود و اکنون نیز سهم این شرکت در بازار ایران در محدوده ۱۱ درصد بوده که البته نسبت به سال گذشته اندکی کاهش داشته است. بیشترین رشد در بازار خودروهای وارداتی کشورمان به شرکت فرانسوی رنو تعلق دارد. رنو تا همین چند سال پیش، بازیگر کوچکی در بازار خودروهای خارجی ایران بود و سهم آن در سال ۹۲ در بازار ایران حتی به ۲ درصد هم نمی‌رسید. با این وجود تغییرات مدیریتی و تغییر رویه این خودروساز فرانسوی نسبت به بازار ایران باعث شد به طرز عجیبی اوج بگیرد و اکنون سهم این برند در بازار با افزایش بیش از ۷ برابری نسبت به سال ۹۲ به بالای ۱۵ درصد رسیده است تا رتبه سوم محبوب ترین خودروسازان خارجی به این شرکت برسد. شاید با ورود محصولات جدید رنو به بازار ایران، این شرکت بتواند حتی جای کیا را در رتبه دوم بگیرد.

خودروهای وارداتی هیوندای در بازار ایران

در میان خودروهای وارداتی هیوندای، شاسی بلند سانتافه با ۹ هزار و ۱۵۳ دستگاه به تنهایی ۴۳ درصد از واردات کل این برند کره‌ای و ۱۲ درصد از کل خودروهای وارداتی کشور را از آن خود کرده است. البته سهم سانتافه در بازار کشورمان نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده که این مساله به حضور رقبای جدید در بازار ایران مربوط می‌شود.

خودروی ix35 در رتبه دوم قرار دارد؛ خودرویی که نسل جدید آن با نام توسان وارد بازار شده است. واردات نسل قبلی توسان در سه ماهه اول سال ۹۵، تنها ۱۲۲ دستگاه بود اما با ورود نسل جدید این شاسی بلند کره‌ای ناگهان شاهد رونق واردات این محصول بودیم. نسل جدید توسان دارای طراحی ظاهری مدرن‌تری نسبت به قبل بوده و از نظر آپشن و امکانات نیز به‌روز شده است. واردات توسان جدید در تابستان ۹۵ به هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید و این روند موفقیت‌آمیز تا پایان سال ۹۵ هم ادامه داشت. در پایان سال گذشته، ۵ هزار و ۵۶۹ دستگاه توسان وارد ایران شد تا این خودرو سهم ۲۶ درصدی از محصولات هیوندای را از آن خود کند.

هیوندای توسان ۲۰۱۷

سدان محبوب هیوندای یعنی سوناتا نیز در رتبه سوم ایستاده است. نسل جدید Sonata با روند کندی وارد کشور شد اما به مرور استقبال بهتری از آن شد و در انتهای سال ۹۵ در مجموع ۳ هزار و ۱۰۶ دستگاه از این خودروی سواری به بازار ایران آمد. البته سوناتا در نهایت نتوانست از پس رقیب هم‌وطن خود یعنی کیا اپتیما بربیاید و دومین سدان وارداتی محبوب کشورمان شد. قطعا امسال نیز روند موفقیت‌آمیز هیوندای سوناتا ادامه خواهد داشت و عرضه مدل هیبریدی آن نیز می‌تواند به افزایش فروش این سدان کره‌ای کمک کند.

هیوندای سوناتا

خودروهای وارداتی کیا در بازار ایران

کیا اپتیما محبوب ترین خودروی این برند کره‌ای و پرفروش‌ ترین سدان وارداتی بازار ایران بوده است. اپتیما با واردات ۳ هزار و ۹۱۷ دستگاه در سال ۹۵، سهم ۳۱ درصدی را از محصولات کیا به خود اختصاص داد. شاسی بلند کیا سورنتو نیز پس از غیبت چند ساله به بازار ایران بازگشته و در رتبه دوم قرار گرفته است. البته سورنتو در میان خودروهای شاسی بلند از پس رقیب قدرتمند خود یعنی سانتافه برنیامد.

کیا سراتو هم با واردات ۲ هزار و ۷۹۸ دستگاه، بیش از ۲۰ درصد واردات کیا به بازار ایران را از آن خود کرده و در رتبه سوم محصولات این برند قرار دارد. عرضه مدل فیس لیفت سراتو در اواخر سال گذشته هم به تعداد خریداران این سدان محبوب اضافه کرد.

خودروهای وارداتی رنو در بازار ایران

کراس اوور رنو داستر، اصلی‌ترین سلاح این خودروساز فرانسوی در بازار ایران بود. قیمت مناسب، توان فنی قابل قبول و سیستم محرک چهار چرخ از جمله عواملی بودند که در موفقیت این کراس اوور تاثیر گذاشتند. البته در این میان نباید از شرایط فروش نسبتا مناسب این خودرو در بازار ایران گذشت. در سال گذشته در مجموع تعداد ۳ هزار و ۳۳۲ دستگاه رنو داستر وارد بازار کشورمان شد.

دیگر کراس اوور رنو یعنی کپچر با واردات ۲ هزار و ۵۰۴ دستگاه در رده دوم محصولات وارداتی رنو ایستاده و فلوئنس هم سومین خودروی محبوب این برند در ایران محسوب می‌شود. در سال ۹۵ تعداد ۲ هزار و ۳۵۸ دستگاه فلوئنس به بازار ایران آمد تا این سدان زیبا سهم ۲۰ درصدی از محصولات رنو در ایران را به خود اختصاص دهد. البته فلوئنس از نظر آپشن از رقبای کره‌ای خود عقب مانده اما سواری نرم، موتور پرقدرت و دوام محصولات رنو به فروش مناسب این خودرو کمک کرده است. رنو تلیسمان نیز محصول تازه‌واردی است که که کم کم جای خود را در بازار ایران باز کرده و به عنوان یک خودروی نیمه لوکس به محبوبیت خوبی در میان مشتریان ایرانی دست یافته است.

رنو تلیسمان ۲۰۱۷

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *