نگاهی نزدیک به خودرو پژو ۳۰۱ که وارد بازار ایران می شود

0

پژو ۳۰۱ سدان باکیفیتی است که به زودی توسط شرکت ایکاپ در ایران عرضه می‌شود و به همین دلیل در این مطلب، مشخصات و امکانات این خودرو را بررسی می‌کنیم.

مدت‌هاست که یک سدان باکیفیت با قیمت متوسط وارد بازار کشورمان نشده و این کلاس و این رده از بازار ایران در اختیار خودروهای چینی قرار گرفته است. خودروهای چینی علاوه بر این که چندان کیفیت خوبی ندارند، از بازار کارکرده خوبی هم برخوردار نیستند و معمولا خریداران این‌گونه محصولات در زمان فروش خودرو دچار مشکل می‌شوند. البته به دلیل بهره‌مندی از آپشن‌ها و طراحی‌های به‌روز، خودروهای چینی طرفداران بیشتری نسبت به خودروهای ساخت داخل پیدا کرده‌اند.

در میان خودروهای داخلی، یک دسته همان محصولات قدیمی ساخته شده بر روی پلتفرم ۴۰۵ و ۲۰۶ هستند که از جمله آن می‌توان به پرشیا، دنا، دنا پلاس، سمند و رانا اشاره کرد و دسته دوم هم خودروهای اقتصادی مانند تندر و تندر پلاس هستند. بسیاری از مشتریان محافظه‌کار، همچنان از محصولات قدیمی ساخته شده بر روی پلتفرم‌های ۴۰۵ و ۲۰۶ استفاده می‌کنند اما متاسفانه این خودروها نیز کیفیت سابق را ندارند و از مشکلاتی مانند مصرف سوخت بالا و ایمنی ضعیف رنج می‌برند.

به این ترتیب کسانی که به دنبال خودروهای مدرن‌تر و باکیفیت‌تری هستند اما بودجه خرید خودروهای وارداتی را ندارند به سراغ محصولاتی مانند رنو تندر یا ساندرو می‌روند که کیفیت مطلوب‌تری دارند اما باز هم مشکلاتی مانند ارگونومی پایین و طراحی به شدت ساده در آن‌ها دیده می‌شوند. برخی خریداران هم که با این‌گونه خودروها سازگاری ندارند به سراغ محصولات چینی بازار می‌روند.

با توجه به افزایش نرخ ارز و هزینه‌های زیاد گمرکی، خرید یک خودروی ارزان‌قیمت و البته باکیفیت در بازار ایران به رویایی دست‌نیافتنی برای قشر متوسط رو به پایین جامعه تبدیل شده است. در حال حاضر، یک خودروی خوب، زیبا و باکیفیت در رده قیمتی ۳۰ تا ۶۵ میلیون تومان بازار کشورمان وجود ندارد و پژو ۳۰۱ با ورود به بازار ایران می‌تواند این جای خالی را پر کند.

بهمن‌ماه سال گذشته در جریان چهارمین گردهمایی بین‌المللی صنعت خودرو که در برج میلاد برگزار شد، مدیرعامل شرکت خودروسازی فرانسوی پژو رسما اعلام کرد پژو ۳۰۱ وارد بازار ایران خواهد شد. مدیرعامل ایران خودرو نیز از آغاز تولید این خودرو در پایان سال جاری خبر داد. منابع آگاه در شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) نیز می‌گویند سری اول پژو ۳۰۱ به صورت وارداتی و در مدل ۲۰۱۶ به بازار ایران خواهد آمد.

شرکت پژو چند ماه پیش نسخه فیس لیفت ۳۰۱ را معرفی کرد که زیبایی بسیار بیشتری هم دارد. پژو ۳۰۱ جدید تا حدود زیادی به مدل پرچمدار این شرکت فرانسوی یعنی ۵۰۸ نزدیک شده است. اساسی‌ترین تغییر انجام شده در فیس لیفت پژو ۳۰۱ به نمای جلوی آن مربوط می‌شود. جلوپنجره زیبا، سپر عضلانی در جلو، خطوط عضلانی در نمای جانبی و عقب چهره تهاجمی‌تری را به خودرو بخشیده‌اند. البته همانطور که گفته شد، به احتمال زیاد قرار است مدل ۲۰۱۶ پژو ۳۰۱ در ایران عرضه شود و فعلا خبری از نسخه فیس لیفت این خودرو نیست.

پژو ۳۰۱ خودرویی زیبا، باکیفیت و به سبک روز اروپا و در کلاس خودروهای اقتصادی است اما یک پله بالاتر از خودروهای تندر ۹۰، رنو ساندرو و سیمبل قرار می‌گیرد. برای این خودرو، دو پیشرانه و سه گیربکس مختلف ارائه شده است. نمونه ۱٫۲ لیتری ۳ سیلندر و ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر و گیربکس‌های ۴ و ۶ سرعته اتوماتیک و گیربکس ۵ سرعته دستی برای مشتریان قابل انتخاب خواهد بود.

پیشرانه ۱٫۶ لیتری این خودرو نمونه ارتقایافته TU5 با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و مصرف سوخت ۷٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر است و پیشرانه ۱٫۲ لیتری نیز قدرت ۸۲ اسب بخار و مصرف سوخت ۴٫۹ لیتر در هر صد کیلومتر را ارائه می‌دهد. شتاب نمونه ۳ سیلندر ۱۲٫۹ ثانیه و نمونه ۴ سیلندر ۱۰٫۸ ثانیه اعلام شده است. همچنین پژو ۳۰۱ با استفاده از این پیشرانه‌ها به ترتیب به سرعت ۱۷۰ و ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا خواهد کرد.

قرار است پژو ۳۰۱ با پیشرانه ۱٫۶ لیتری با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گیربکس ۴ سرعته خودکار یا ۵ سرعته دستی در بازار ایران عرضه شود که نسبتا راضی‌کننده است. طراحی داخلی خودرو نیز به طور خلاصه، مرغوب، مدرن و ساده به نظر می‌رسد. مدل فیس لیفت خودرو از صفحه نمایش ۷ اینچی به همراه سیستم رهیاب با قابلیت اتصال به تلفن همراه اندروید و آی او اس بهره می‌گیرد اما مدل ۲۰۱۶ که در ایران عرضه می‌شود تنها دارای یک سیستم پخش صوت ساده است که البته امکان تعویض آن با نمونه مدرن وجود دارد.

فرمان خودرو بسیار خوش‌دست بوده و مواد تشکیل‌دهنده داشبورد و فرمان نیز باکیفیت هستند. صندلی‌ها هم احساس راحتی خوبی را به سرنشینان منتقل می‌کنند. در مجموع فضای داخلی کابین در عین سادگی، قابل قبول، باکیفیت و راضی‌کننده است.

در کل اگر شرکت ایکاپ مدل ۳۰۱ را با قیمت منطقی و تولید باکیفیت با نظارت مستقیم شرکت پژو در ایران عرضه کند می‌توانیم شاهد موفقیت این خودرو در بازار کشورمان باشیم. شاید پژو ۳۰۱ بتواند خاطره تلخ مشتریان ایرانی از قطعات بی کیفیت خودروهای فرانسوی که به واسطه تحریم اتفاق افتاد را پاک کند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.