بررسی دوربین دیجیتال کانن Canon 5D Mark IV

0

دوربین کانن Canon 5D Mark IV ، نسبت به سری های نیمه حرفه ای فول فریم قبل از خود، نمونه ای بسیار عالی محسوب می شود. از لحاظ ظاهری بسیار مستحکم ساخته شده و عملکرد و مقاومتش در شرایط آب و هوایی مختلف بهبود یافته است. کانن۵DMark IV برای کاربران و علاقه مندانی که به دنبال دوربینی با دوام هستند جهت عکاسی پرتره، مناسبت ها، کارهای استودیوئی، مناظر طبیعی، عکاسی خبری، ضبط و فیلم برداری ویدئو های سریع و عکاسی ورزشی مناسب می باشد

نقاط قوت نقاط ضعف
سرعت عکاسی پیاپی ۷ فریم بر ثانیه عدم قابلیت فوکوس روی سوژه های اطراف فریم
پوشش بیشتر فریم در اتوفوکوس نسبت به سری های قبلی خود و وجود اتوفوکوسDual Pixel در عکاسی و فیلم برداری فاکتور کراپ۱٫۶۴x هنگام فیلم برداری در حالت ۴k کمی سنگین عمل می کند وRolling Shutter نیز به سختی عمل می نماید

 

متریال بسیار خوب و ساخت با کیفیت و مستحکم بدنه با ارگونومی عالی و وجود صفحه لمسی کنترل ها می توانند از انعطاف و ثبات بیشتری برخوردار باشند
بهبود عملکرد دوربین در شرایط آب و هوایی مختلف

بدنه، پورت‌ها و باتری

از نظر ظاهری مارک ۴ خیلی شبیه به مارک ۳ است ولی خوب تغییرات و بهبود‌هایی هم داشته و مثلا پورت ریموت کنترل به جلوی دوربین منتقل شده است. تعداد درب‌های لاستیکی هم افزایش یافته و بدین ترتیب دوربین در برابر نفوذ رطوبت و گرد و خاک بیشتر مهر و موم است.

بعلاوه می‌توان نشانه‌ّهایی دیگر از تلاش برای بهبود مهر و موم را در اطراف ماونت لنز، دکمه‌ی شاتر و درب باتری دید. همچنین این دوربین ۷۵ گرم یعنی ۱۰ درصد از مارک ۳ سبک‌تر است.

درست زیر جوی‌استیک پشت دوربین، دکمه‌ی انتخاب منطقه‌ی فوکوس قرار گرفته و به نظر می‌رسد دیگر لازم نیست دکمه‌ی AF را با انگشت اشاره نگه داریم و با جوی‌استیک نقطه‌ی فوکوس خودکار را انتخاب کنیم. نمایشگر هم آن‌طور که در ابتدای نقد و بررسی اشاره کردیم از نوع لمسی شده است.

این دوربین هم مثل دوربین‌های DSLR اخیر کانن از باتری LP-E6N بهره می‌برد که ظرفیت آن از LP-E6 کمتر است و در هر بار شارژ می‌توان با آن ۹۰۰ عکس گرفت. این ۵ درصد کمتر از مارک۳ است ولی در لایو ویو ۳۰۰ عکس می‌گیرد که ۵۰ درصد بیشتر از مارک ۳ است.

تایم‌لپس داخلی، Wi-Fi، GPS، NFC

یکی از قابلیت‌های خوبی که کانن خیلی دیر به آن رسید تایمر داخلی است. ۵D مارک درست مثل دوربین‌های نیکون دارای تایمر داخلی برای عکاسی تایم‌لپس است و بنابراین دیگر برای عکاسی تایم‌لپس نیازی به ریموت کنترل ندارید و می‌توانید از دردسرهای آن خلاص شوید.

همچنین این دوربین هم طبق روند جدید تقریبا همه‌ی دوربین‌های DSLR دارای Wi-Fi داخلی است که با آن می‌توانید از طریق اپلیکیشن Camera Connect دوربین را کنترل کنید و یا عکس‌ها و فیلم‌ها را منتقل کنید. با NFC هم می‌توانید کار انتقال تصاویر را به گوشی‌ّهای سازگار انجام دهید. اگر GPS دوربین را روشن کنید هم می‌توانید موقعیت مکانی هر عکس را به همراه آن ثبت کنید.

دوربین
سنسور تصویر

روی ۵D مارک ۴ سنسور تصویر جدید ۳۰٫۴ مگاپیکسلی قرار گرفته است. این سنسور بالاترین رزولوشن در بین دوربین‌های DSLR کانن را ندارد چرا که دوقلوهای  ۵Ds دارای سنسور تصویر۵۰ مگاپیکسلی هستند. ولی مارک ۴ از نظر رزولوشن به نیکون D810 که ۳۶ مگاپیکسلی است نزدیک شده و بدین طریق کانن به یکی از بازخوردهای مشتریانش مبنی بر شکایت از رزولوشن پایین دوربین‌های سری ۵D پاسخ داده است. به خصوص اینکه مارک ۳ نسبت به مارک ۲افزایش رزولوشن خیلی زیادی نداشت (از ۲۱ به ۲۲ مگاپیکسل) و اکنون در حقیقت بعد از ۸ سال شاهد جهش در رزولوشن سنسور تصویر دوربین‌های سری ۵D هستیم. رزولوشن زیاد در شرایط ایده‌آل برای چاپ عکس‌ها در ابعاد بزرگ کاملا به کار می‌آید و در صورت لزوم جزییات بیشتری را می‌توان از عکس بیرون کشید.

اگر از لنز با کیفیت زیاد استفاده کنید، رزولوشن ۳۰ مگاپیکسلی باعث می‌شود که عکس‌های فرمت RAW مارک ۴ نسبت به مارک ۳ تفکیک ‌پذیری کاملا بیشتری داشته باشند و در بزرگنمایی۱۰۰ درصد جزییات بیشتری دیده شود. با این حال همچنان تفکیک‌پذیری در عکس‌های نیکونD810 بیشتر است چون هم رزولوشن ۳۶ مگاپیکسلی دارد و هم فاقد فیلتر Low Pass است. فقدان این فیلتر باعث شارپ‌تر شدن عکس‌ها می‌شود و کانن به جز در مدل ۵Ds R این سنسور را حذف نکرده. البته به دلیل داشتن همین فیلتر، خطای Moire رنگی در عکس‌های مارک ۴ کاملا کمتر از D810 است.

گستره‌ی ISO مارک ۴ در حالت نرمال نسبت به مارک ۳ افزایش یافته و از ۲۵۶۰۰ به ۳۲۰۰۰افزایش پیدا کرده است. این یعنی اینکه نسبت سیگنال به نویز در این دوربین افزایش یافته و گستره‌ی دینامیکی زیاد شده و در نتیجه کانن اعتماد بنفس پیدا کرده که سقف ISO را افزایش دهد. به هر حال گستره‌ی دینامیکی در چند سال اخیر و به خصوص در مقایسه با دوربین‌های نیکون، یکی از دغدغه‌های مشتریان کانن بوده است. مارک ۴ به جز سنسور تصویر این افزایش گستره‌ی دینامیکی را مدیون پردازشگر تصویر جدید Digic 6+ هم هست.

فوکوس خودکار dual pixel

ولی چیزی که باعث متمایز شدن این سنسور تصویر از رقبا می‌شود رزولوشن زیاد آن نیست. کانن برای اولین بار فناوری Dual Pixel Auto Focus را روی یک سنسور فول‌فریم قرار داده است. این فناوری اولین بار روی کانن ۷۰معرفی شد و روی ۸۰ارتقاء یافت. این سیستم حتی روی ۷مارک ۲ هم وجود دارد ولی نکته این‌جاست که هرسه‌ی این دوربین‌ها دارای سنسور تصویر کوچک‌تر APS-C هستند. اکنون که مارک ۴ مجهز به فوکوس خودکار Dual Pixel شده، کسانی که با دوربین‌های DSLR فول‌فریم فیلم‌برداری و فیلم‌سازی می‌کردند می‌توانند از فوکوس خودکار سریع و دقیق مداوم بهره‌مند شوند. در نتیجه مارک ۴ کاملا از رقبای خود در برند نیکون برای فیلم‌برداری پیشی می‌گیرد.

فناوری Dual Pixel در حقیقت هر پیکسل سنسور تصویر را به دو بخش تقسیم می‌کند تا سنسور تصویر هم قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز (Phase Detection) به جای سیستم قدیمی تشخیص کنتراست (Contrast Detection) پیدا کند. فوکوس خودکار تشخیص فاز که همیشه به طور معمول توسط سنسورهای فوکوس خودکار اصلی دوربین‌های DSLR استفاده می‌شده خیلی سریع‌تر و دقیق‌تر کار می‌کند. بنابراین مارک ۴ در مود Live view و هنگام فیلم‌برداری، فوکوس‌خودکار خیلی بهتری نسبت به مارک ۳ دارد. به خصوص اینکه اکنون به نمایشگر لمسی هم مجهز شده و با یک لمس ساده می‌توان روی هر سوژه‌ای فوکوس کرد. فناوری‌هایی مثل تشخیص چهره‌ی خیلی دقیق و دنبال‌کردن سوژه را هم بیفزاییم متوجه می‌شویم که مارک ۴ در این زمینه کاملا بهتر از رقبای خود در نیکون است.

قابلیت Dual Pixel Raw

ولی فناوری Dual Pixel به جز کمک به فوکوس خودکار سریع و دقیق یک ویژگی دیگر هم به ارمغان آورده است. یک ویژگی که در ۸۰و ۷مارک ۲ وجود نداشت. از این قابلیت جدید با نام Dual Pixel Raw یاد می‌شود. از آن‌جا که هر پیکسل سنسور تصویر به دو قسمت تقسیم شده، این دوربین در حقیقت می‌تواند دو عکس ۳۰ مگاپیکسلی با اختلاف منظری اندک بگیرد. مدل‌های قبلی سیگنال هر دو قسمت را ترکیب می‌کردند ولی در منوی مارک ۴ می‌توانید انتخاب کنید که این کار انجام نشود. وقتی این آپشن را انتخاب می‌کنید و عکس می‌گیرید، حجم فایل عکس شما تقریبا دو برابر خواهد بود ولی در عوض می‌توانید با نرم‌افزاری که خود کانن در DVDهمراه با دوربین عرضه کرده، یک سری تنظیمات کوچک یا به قول خودشان Micro Adjustments انجام دهید. این تنظیمات شامل «تغییر بوکه» و کاهش «اثر گوستینگ» می‌شوند. این قابلیت کاملا به کار عکاسان استودیویی می‌آید که می‌خواهند خیلی دقیق عکاسی کنند و مثلا بتوانند بعد از گرفته شدن عکس اندکی نقطه‌ی فوکوس را جابجا کنند. البته آن‌طور که نویسنده‌ی سایت Dpreview نتیجه‌گیری کرده، Dual Pixel Raw در زمینه‌ی تغییر نقطه‌ی فوکوس آن‌طور که باید و شاید کاربردی و تاثیرگذار نیست. در عوض کاهش اثر گوستینگ می‌تواند کاربردی‌تر باشد. اثر گوستینگ زمانی ایجاد می‌شود که نوری ناخواسته (Flare) از یک سمت لنز وارد می‌شود. از آن‌جا که پیکسل‌ها به دو قسمت تقسیم شده‌اند و عملا هرکدام یک سمت از لنز را می‌بینند، فقط یک سری از پیکسل‌ها (چپ یا راست) شاهد Flare بوده‌اند و می‌توان از اطلاعات پیکسل‌های دیگر برای کاهش یا از بین بردن Flare استفاده کرد.

فوکوس خودکار و عکاسی پیاپی

فوکوس‌خودکار معمولی تشخیص فاز مارک ۴ تقریبا همانی است که روی ۱Dx مارک ۲ و۵D مارک۳ وجود دارد و از ۶۱ نقطه‌ی فوکوس بهره می‌برد که ۴۱ عدد آن‌ها از نوع کراس ‌تایپ است. با این حال پوشش نقطه‌ها به صورت عمودی در کادر بیشتر شده و نقطه‌ی مرکزی در نور کم تا -۳EVمی‌تواند روی سوژه فوکوس کند. پنج نقطه‌ی مرکزی هم از نوع Dual Cross Type هستند و حساسیت بیشتری نسبت به نقاط دیگر دارند. سنسور نورسنج ۱۵۰ هزار پیکسلی RGB+IR مارک۴ به فوکوس خودکار در دنبال‌کردن سوژه کمک می‌کند. این فوکوس خودکار قدرتمند را بیفزایید به توانایی عکاسی پیاپی با سرعت ۷ فریم بر ثانیه. مارک ۳ می‌توانست با سرعت ۶ فریم بر ثانیه عکاسی پیاپی انجام دهد. همین چند سال پیش عکاسان ورزشی آرزوی عکاسی پیاپی با سرعت ۷فریم بر ثانیه را داشتند و حالا مارک ۴ این امکان را همراه با فوکوس خودکار خیلی سریع و دقیق دارد. در نتیجه باز هم می‌توانیم نتیجه بگیریم که ۵D مارک ۴ یک دوربین همه‌کاره است.

فیلم‌برداری ۴K

یکی دیگر از امکانات خیلی خوب این دوربین، فیلم‌برداری HDR است. قبلا ۷۶۰D هم این قابلیت را داشت ولی اکنون در مارک ۴ به هنگام فیلم‌برداری ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه هم مهیاست.

یک مسئله‌ی دیگر این است که چون ویدیوهای۴K در حقیقت ۸ مگاپیکسل هستند، مارک ۴فقط از قسمت مرکزی سنسور تصویر و دقیقا ۴۰۹۶X2160 پیکسل آن استفاده می‌کند. یعنی قسمتی کوچک‌تر از سایز یک سنسور تصویر APS-C. در نتیجه یک کراپ‌فاکتور ۱٫۷۴ برابر ایجاد می‌شود و مثلا اگر لنز ۲۴ میلی‌متر روی دوربین قرار دهید در هنگام فیلم‌برداری ۴K میدان دید دوربین به قدری کاهش پیدا می‌کند که انگار از یک لنز حدودا ۴۰ میلی‌متر استفاده کرده‌اید. پس فیلم‌برداری۴K با میدان دید خیلی باز مشکل خواهد بود.

فیلم‌های ۴K فقط در فرمت Motion JPEG ضبط می‌شوند که این برای ذخیره‌ی ویدیوها در کیفیت خیلی زیاد خوب است و می‌توان از هر فریم به عنوان یک عکس ۸ مگاپیکسلی استفاده کرد. یعنی انگار دارید با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه عکس‌های ۸ مگاپیکسلی می‌گیرید و تازه فوکوس خودکار دائم هم دارید. بعدا هرکدام از فریم‌ها را که خواستید به صورت عکس استخراج می‌کنید.

ولی مسئله این‌جاست که ضبط ویدیوهای  ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه نیازمند بیت‌ریت ۵۰۰مگابیت بر ثانیه است. کامپرشن‌های All-I، IPB و IPB Light فقط به هنگام فیلم‌برداری ۱۰۸۰P فعال هستند. معنی دیگرش این است که فیلم‌های  ۴Kحجم و بیت‌ریت خیلی زیادی دارند و هر کارت حافظه‌ای به راحتی از پس آن بر نمی‌آید. البته می‌توان فیلم‌های ۱۰۸۰Pرا با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه و فیلم‌های ۷۲۰P را با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط کرد. خروجی ویدیو از طریق HDMI هم فقط محدود به ۱۰۸۰p است.

مشخصات Canon 5D Mark IV Canon 5D Mark III
رزولوشن تصویر ۳۰ مگاپیکسل (۶۷۲۰X4480) ۲۲ مگاپیکسل (۳۸۴۰X5760)
پردازنده دوربین Digic 6+ Digic 5+
دامنه دینامیک درISO پایه  ۱۳٫۶ استاپ ۱۱٫۷ استاپ
دامنه‌ی ISO ۱۰۰-۳۲۰۰۰ قابل افزایش ۵۰-۱۰۲۴۰۰ ۱۰۰-۲۵۶۰۰قابل افزایش ۵۰-۱۰۲۴۰۰
امکان ثبت تصاویرDual Pixel Raw دارد ندارد
سرعت عکاسی پیاپی ۷ فریم بر ثانیه (با ظرفیت بافر ۳۳ عکس خام بر روی کارت حافظه CF) ۶ فریم بر ثانیه (با ظرفیت بافر ۱۷ عکس خام بر روی کارت حافظه CF)
منظره‌یاب اُپتیکال دارای پوشش تقریباً ۱۰۰ درصد با بزرگنمایی ۰٫۷۱xو LCD درون منظره‌یاب برای نمایش اطلاعات اضافی دارای پوشش تقریباً ۱۰۰ درصد با بزرگنمایی ۰٫۷۱x
 

سیستم فوکوس خودکار از منظره‌یاب

۶۱ نقطه‌ای، ۵ نقطه از نوع Dual Cross-type، ۴۱ نقطه از نوعCross-type- دارای سطح پوشش عمودی بیشتر و کارایی تمام نقاط فوکوس در f/8، همچنین امکان فوکوس دنبال‌کننده پیشرفته iTR ۶۱ نقطه‌ای، ۵ نقطه از نوع Dual Cross-type، ۴۱ نقطه از نوعCross-type
سیستم فوکوس خودکار در Live View Dual Pixel CMOS AF با امکان فوکوس خودکار دنبال‌کننده(Tracking) در هنگام عکاسی و فیلمبرداری  

فوکوس خودکار از طریق تشخیص کنتراست

سیستم نورسنجی خودکار رنگی ۱۵۰,۰۰۰ پیکسل به همراهIR سیستم ۶۳ ناحیه‌ای iFCL
رزولوشن فیلمبرداری ۴K DCI (4096 x 2160)، Full HD، HD Full HD، HD
ویژگی ۴K Grab دارای امکان ذخیره‌ی عکس‌های ۸٫۸ مگاپیکسلی از فیلم‌های ۴Kضبط‌شده با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ندارد
نمایشگر LCD ۳٫۲ اینچی لمسی با کیفیت ۱٫۶ میلیون نقطه در اینچ (ثابت بر روی بدنه) ۳٫۲ اینچی با کیفیت ۱٫۰۴ میلیون نقطه در اینچ (ثابت بر روی بدنه)
درگاه USB USB 3.0 USB 2.0
Wi-Fi دارد به همراه NFC ندارد
GPS دارد ندارد
مهر و موم بدنه مهر و موم بهتر برای مانت لنز، دکمه‌ی شاتر و درب باتری و پوشش‌های لاستیکی برای تمام درگاه‌های ارتباطی  

مهر و موم شده در مقابل نفوذ گرد و غبار و آب

عمر باتری ۹۰۰ عکس ۹۵۰ عکس

سخن پایانی

مارک ۴ نسبت به مارک ۳ به خصوص از نظر سنسور تصویر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده ولی به هیچ‌وجه نمی‌توان مانند مارک۲ نسبت به مارک ۱، آن را انقلابی دانست. مارک ۴ فقط یک تکامل معقول برای انتظاری چهار ساله است. مارک ۴ همچنان می‌تواند به کار افرادی که در پی فیلم‌سازی هستند بیاید ولی به هر حال باید محدودیت‌های آن در ضبط ویدیوهای ۴K را پذیرفت. عکاسانی هم که همان اول مارک ۳ را خریدند قطعا دوربینشان به اندازه‌ی کافی پیر شده که بخواهند آن را با مارک ۴ عوض کنند، هرچند که عکاسی آن‌ها را متحول نمی‌کند.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.