مقایسه خودرو های شاسی بلند هایما S5 توربو و جک S3

0

در این مطلب می‌خواهیم دو کراس اوور جدید بازار ایران یعنی جک اس ۳ (JAC S3) کرمان موتور و هایما اس ۵ توربو (Haima S5) ایران خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

این روزها جدال چینی‌های بازار ایران ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و حتی بسیاری از کارشناسان در مورد واگذاری بازار داخلی خودروی کشورمان به خودروسازان چینی هشدار می‌دهند. با این وجود شرکت‌های داخلی مانند کرمان موتور و ایران خودرو در راستای تقاضای بازار و نیاز مشتریان، هر روز محصول جدیدی از کشور چین را وارد کشورمان می‌کنند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند و از کورس تولید کراس اوور نیز جا نمانند.

اخیرا شرکت‌های کرمان موتور و ایران خودرو، پیش فروش دو کراس اوور کوچک شهری را آغاز کرده‌اند و به زودی تحویل این محصولات نیز آغاز خواهد شد. جک اس ۳ کرمان موتور و هایما اس ۵ ایران خودرو هر دو در محدوده قیمتی ۷۵ میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شوند و به همین دلیل اکنون یک مقایسه کلی بین این خودروی چینی خواهیم داشت. جک S3 با ظاهری شبیه به محصولات نسل قبلی هیوندای در برابر هایما S5 با ظاهری خشن و طراحی متفاوت قرار می‌گیرد.

جک اس ۳ برادر کوچک‌تر S5 است که از چند سال پیش وارد بازار کشورمان شده و تا حدودی هم مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفت. این کراس اوور شهری پس از مدل‌های اولیه جی ۵ و اس ۵ طراحی شده و زبان جدید طراحی شرکت چینی جک در روح آن دمیده شده است. نماد جدید طراحی این شرکت، سمبل شاخ گاو است که در تمامی محصولا جدید به چشم می‌خورد و مدل اس ۳ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در طراحی جک اس ۳ سعی شده پیکره کلی اس ۵ که از شاسی بلندهای هیوندای الهام گرفته، حفظ شود اما طرح نهایی آن پختگی لازم را ندارد.

این کراس اوور چینی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری با قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر بهره می‌برد که با یک گیربکس CVT هماهنگ می‌شود. این پیشرانه پیش از این در ایران و روسیه، عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته بود. استاندارد آلایندگی یورو ۵، مصرف سوخت شهری ۶ لیتر در هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت از ویژگی‌های فنی این خودرو محسوب می‌شود. همچنین صندوق عقب خودرو، ۶۰۰ لیتر فضای بار در اختیار قرار می‌دهد.

هایما اس ۵ توربو نیز در مقایسه با برادر بزرگ‌ترش یعنی اس ۷ که پیش از این وارد بازار ایران شده بود، طراحی مدرن‌تری و به‌روزتری دارد. خطوط برجسته در سراسر بدنه در کنار جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های جدید، ظاهر اسپورتی را به خودرو بخشیده اما در کل این خودرو در مقایسه با جک اس ۳ ظاهر زمخت‌تری دارد. فضای داخلی خودرو نیز نسبت به S3 ضعیف‌تر کار شده و در مجموع ضعف‌هایی در طراحی به چشم می‌خورد.

امکانات بیشتر هایما اس ۵ توربو نسبت به جک اس ۳

هایما اس ۵ از امکانات بیشتری نسبت به جک اس ۳ برخوردار است و همین موضوع یکی از برگ برنده‌های محصول جدید ایران خودرو به شمار می‌رود. استارتر و سیستم ورود بدون کلید، سامانه‌های توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل کشش و کمکی حرکت در سربالایی، ۶ کیسه هوا، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت به صورت الکترونیکی و ۴ جهت برای صندلی شاگرد، صفحه نمایش ۷ اینچی مجهز به جی پی اس و پورت‌های اس دی و USB از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی خودرو محسوب می‌شوند.

این کراس اوور کوچک شهری از پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۶۱ اسب بخار استفاده می‌کند که با بهره‌گیری از توربوشارژ قادر به تولید حداکثر گشتاور ۲۲۳ نیوتن متر بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ و مصرف سوخت ترکیبی ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین قدرت تولید شده توسط این پیشرانه به وسیله گیربکس CVT به محور جلو منتقل می‌شود.

در مجموع، هایما اس ۵ توربو خودروی قدرتمندتر و بهتری نسبت به جک اس ۳ به نظر می‌رسد. از جمله مزایای این خودرو نسبت به محصول جدید کرمان موتور می‌توان به اتاق بزرگ‌تر، هندلینگ بهتر، موتور قدرتمندتر، امکانات بیشتر و خدمات فروش گسترده‌تر اشاره کرد. شاید بتوان تنها نقطه ضعف محصول جدید ایران خودرو نسبت به جک اس ۳ را مصرف سوخت بیشتر و طراحی ضعیف‌تر آن دانست.

Leave A Reply

Your email address will not be published.