بررسی خودرو دانگ فنگ H30 کراس دورگه فرانسوی چینی

چند صباحی است که محصول فرانسوی-چینی ایرانخودرو مهمان جاده های کشورمان شده و به دلیل قیمت زیر ۵۰ میلیون تومانی آن، قشر متوسط جامعه را مدهوش ناز و عشوه های شیدایی خود کرده است.

استفاده از پیشرانه نام آشنای ۱۶۰۰سی سی tu5 که سال ها است نیروبخش بسیاری از محصولات ریز و درشت بزرگترین خودروساز کشورمان بوده، باعث شده تا به میزان کافی خیال خریداران بالقوه اچ ۳۰ کراس راحت شده و شک ایشان را به یقین بدل نماید؛ چرا که حداقل از بابت خدمات فنی و لوازم یدکی پیشرانه، دچار تشویش نخواهند شد.

گارانتی مناسب ۶۰ هزار کیلومتری یا سه ساله که ایرانخودرو مختص این محصول ارائه نموده نیز در تبدیل پتانسیل مشتریان از بالقوه به بالفعل، بسیار موثر بوده است.

البته در باب گارانتی نیز مباحثی قابل طرح هستند که در ادامه بیان خواهیم نمود. اما برخی از این مشتریان که ظاهر بزک شده این اتومبیل و خصوصا آن قد و قواره شبه کراس اوورش را به تولیدات قدیمی تر داخلی با قیمت مشابه همچون پارس، دنا و تندر نود اتوماتیک ارجح دانسته‌اند، بعد از اینکه دل را به دریا زده و از اقیانوس ایران خودرو، ماهی با ماهیت شرقی-غربی موسوم بنام دانگ فنگ اچ۳۰ کراس را شکار نموده‌اند، اندکی پس از چشیدن طعم این ماهی، به این نکته پی بردند که در کنار طعم خوب، تلخی هایی نیز در لابلای آن پیدا می‌شود که در اصل نبایست این چنین باشد.

بر آن شدیم تا برخی از این تلخی ها را به شما مخاطبان گرانقدر و همچنین شرکت سازنده گوشزد نماییم تا نسبت به نقاط ضعف این خودرو، بیشتر اگاهی پیدا کنید.

اولین و البته مهمترین عیبی که برخی از مالکان را گرفتار کرده بود، ایراد خاموش شدن ناخواسته پیشرانه به هنگام دور زدن بود.

تصور کنید که اگر در موقعیتی خطرناک مانند دور زدن در یک دوربرگردان بزرگراهی و یا سایر شرایط حاد، موتور خودرو شما ناگهان خاموش شده و در نتیجه سیستم ترمز و هیدرولیک فرمان از مدار خارج شوند، چه مخاطراتی می‌تواند سرنشینان را تهدید نماید.

البته شرکت سازنده ظرف حدود ۶ ماه نسبت به رفع نقص مذکور اقدام نموده و در طی بخشنامه‌ای، نمایندگی‌های این شرکت را نسبت به رفع عیب از طریق دمونتاژ دسته سیم انژکتور و مونتاژ مجدد آن به شیوه صحیح، ملزم نموده است. امیدواریم تا در تولیدات جدیدتر اچ۳۰ کراس دیگر شاهد بروز این عیب نباشیم.

عیب دیگری که برخی از اچ۳۰ سواران به آن اشاره داشته‌اند، لرزش فرمان در سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت است که احتمالا از عدم بالانس مناسب چرخها نشأت می‌گیرد. طبق تجربه افرادی که با این نقیصه روبرو بوده‌اند، این مشکل با بالانس نمودن چرخها آن هم به شیوه روکار حل می شود.

اما ایراد سومی که بر این خودرو وارد شده صدای نابهنجاری شبیه به «تق تق» است که هنگام دورزدن در برخی از نمونه‌های این خودرو شنیده شده است. باز هم بر طبق تجربه شخصی مالکان عزیزی که با این نقص مواجه بوده‌اند، این عیب ناشی از نقص در مجموعه جعبه فرمان بوده و با تعویض قطعه معیوب کاملا برطرف شده است.

همچنین چندی پیش انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر نفوذ آب از سقف خودرو به داخل کابین، خبرساز شد. پس از آن ویدئویی دیگر در فضای مذکور انتشار یافت که مدعی می‌شد آب بند های جیر مانند دربها و سقف اچ۳۰ کراس هیچ مشکلی نداشته و شخصی که ادعای نفوذ آب به داخل را مطرح نموده، خودش و آنهم با دستکاری نمودن پایه‌های باربند سقفی، مقصر این قضیه بوده است.

شخص مورد نظر نیز کاملا این اتهام را رد نموده و گفته که پس از نفوذ آب به داخل و به جهت پیدا کردن محل نشتی و رفع آن، این کار را انجام داده است.

به هر حال از شرکت سازنده تقاضا داریم تا نسبت به نصب آب بندهای اتاق اچ۳۰ کراس حساسیت بیشتری به خرج دهد تا دیگر شاهد وجود چنین عیبی هر چند به تعداد انگشت شمار در این خودرو نباشیم.

با فشردن دکمه شیشه بالابر سمت شاگرد، برخی از صدای ناخوشایندی خبر می دهند، بعضی دیگر نیز کلا به بالا نرفتن شیشه جلو سمت شاگرد اشاره داشته و پس از کش و قوس فراوان، موفق به یافتن پاسخ این معما شده اند.

عیب در جنس نامناسب لاستیک بکار رفته در ناحیه دور قاب شیشه بوده که مانع از حرکت نرم و روان شیشه در مسیر خود شده است.

 

اما ایرادی که در مجموع به خدمات ایرانخودرو درباره اچ۳۰ کراس باز می‌گردد، قید برخی محدودیت ها در شیوه نامه گارانتی این خودرو است. محدود کردن گارانتی برخی قطعات مانند دیسک و صفحه کلاچ به یک سال یا ۲۰۰۰۰ کیلومتر و همچنین در نظر گرفتن شرایط مشابه برای باطری خودرو که قطعا اگر این گونه لوازم مصرفی از کیفیتی مناسب برخوردار باشند، هیچگاه در یک چنین کارکردی دچار مشکل نخواهند شد و موارد مشابه دیگر که جزء ایرادات وارد بر گارانتی اچ۳۰ هستند.

مشکلات دیگری نیز در مورد دانگ فنگ h30 وجود دارد که از جمله می‌توان به نفوذ باد به داخل کابین و نامناسب بودن شدت نوربالا اشاره کرد؛ در برخی موارد نیز مشتریان از میزان مصرف سوخت دانگ فنگ H30 گلایه‌ هایی داشتند که البته در نقطه مقابل، بسیاری نیز مصرف پایین آن را جزء نقاط قوت این خودرو بر می شمارند، اما این نتایج متناقض می تواند ناشی از کیفیت متغییر ساخت و مونتاژ پیشرانه TU5 باشد که در سال های اخیر دچار افت کیفیت شده است.

دانگ فنگ H30 البته نقاط قوتی هم دارد که از آن جمله می توان به نرمی قبل توجه سیستم فنربندی، ترمزهای نسبتا قدرتمند و هماهنگی خوب موتور و گیربکس اشاره کرد.

همچنین فضای داخلی دانگ فنگ H30 از بسیاری از خودروهای هم قیمت خود بزرگتر به نظر می رسد و می تواند نظر مثبت مصرف کنندگان را به خود جلب نماید.

البته برخی از مالکین ریپ زدن خودرو در سرازیری ها نیز گلایه مندند اما ریشه این عیب هنوز به شکل دقیق مشخص نشده است.

کمبود برخی از قطعات یدکی مصرفی نظیر تیغه برف پاک کن نیز از جمله دیگر مشکلاتی است که دامان بسیاری از خریداران خودروهای چینی از جمله مالکان H30 کراس را گرفته است.

این‌ها برخی از عمده‌ترین نکاتی بود که بعضی خریداران اچ۳۰ نسبت به آن گلایه داشته‌اند و اگر پاسخی از سوی شرکت سازنده در این باره وجود داشته باشد، بر طبق رسالت رسانه‌ای که بر گردن ما است، قطعا نسبت به انتشار آن استقبال خواهیم نمود.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *